kom flygande till min blomlåda och kröp ner i jorden under en liten petunia. Den är helt osynlig. Varför gjorde den så? Har den bo där kanske och lägger den ägg eller något? I så fall blir det väl larver som äter upp min blomma.
Det gör inget om blomman blir skalbaggemat. Det går att sätta ny i så fall, men det vore himla trevligt med en drös vackra skalbaggebarn.
Jag tror det är en ollonborre.
Är det någon som har svaren? Jag blev lite nyfiken.
Lars-Olof Arvids
08-06-2006, 11:40
Någon ollonborre tror jag inte att det är, för den är brun och finns bara i sydligaste Sverige. Jag skulle gissa på att det är en guldbagge. Dess larver lever av multnande växtmaterial som stubbar och löv, så det lär knappast vara någon fara för din petunia.
Olle
Tack för ditt svar. Den är ju inte mindre vacker för att det är en guldbagge, men vad sysslar den med när den borrar ner sig i jorden? Vet du det Lars-Olof? Eller någon annan.
Lars-Olof Arvids
08-06-2006, 14:04
Det får vi nog fråga Gossen Ruda!
Olle
kristerh
08-06-2006, 21:00
CITAT (Farmor @ 08-06-2006, 14:23)
men vad sysslar den med när den borrar ner sig i jorden?
Lägger ägg kanske
krister
Lars-Olof Arvids
09-06-2006, 12:19
Om jag är rätt informerad lägger den gräsgröna guldbaggen sina ägg i murken ved och den olivgröna i myrstackar. Kanske var den bara blyg? Dessutom är guldbagge bara en gissning - det finns även andra grönglänsande skalbaggar som lever på annat sätt. Har du någon bild på den?
Olle
Nej, ingen bild. Har ju ingen kamera än. Och inte hade jag hunnit få fram den och ta ett kort innan den gömde sig i jorden.
Den var illgrön , typ metallic och cirka 2 cm lång och nästan lika bred. Jag hoppas den kommer och hälsar på mig igen. Det hörs ju ordentligt när en så stor gynnare kommer flygande.
Piccante
09-06-2006, 20:44
Om den är så stor så är det nog en guldbagge.
Enligt litteraturen så kan den gräsgröna guldbaggen äta av blommor men inte larven vad jag förstår. Så det är nog ingen överhängande fara med ev, larver i blomlådan. Larverna läggs i murken ved eller multnande växtmaterial. Det är väl förmodligen den arten som fattar tycke för blomlådor.
Är det en sån här bagge? Är detta guldbagge?
Lars-Olof Arvids
12-06-2006, 08:02
Ja, det är en guldbagge! Fin bild!
Olle
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 12-06-2006, 09:02)
Ja, det är en guldbagge! Fin bild!
Olle
Ja, den var fin, men inte jag som fotat den. Fick fråga från en kompis vad det var. Nu frågar han vad den äter....:-)
Lars-Olof Arvids
13-06-2006, 07:45
Det har Leocarpus redan svarat på: den vuxna skalbaggen äter på blommor och larven på murken ved och multnande växtmaterial.
Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.