Full version: Ännu en som fastnat!
Diabolique
Jag har länge tänkt att jag skulle vilja odla i pallkragar, särskillt efter att ha sett vilket slit min mamma har haft med sina vanliga trädgårdsland...
Bara massa ogräs. Det är för mycket jobb för att hon ska orka hålla efter och till slut växer allt igen...

Jag tipsade henne om pallkragar, men hon var inte lika hängiven. Hon tyckte att de var för dyra att köpa på Granngården och orkar inte leta reda på billigare.

Pappa har däremot lyckats fixa några genom sitt förra jobb. Iof bara halvor, men de duger nog fint. Det verkar som om man kan odla mycket även i en liten krage. smile.gif

Nu har de 7 stycken små kragar, och jag läser på allt jag kan för att de ska nyttjas på bästa sätt.

Jag hade tänkt att de skulle ha 3 st som var två kragar höga och en enkrageskrage eller vad man nu ska säga. biggrin.gif

En av tvåkragslanden ska jag få husera i och där tänkte jag samla perenna kryddväxter (som annars är utspridda i hela trädgårdens rabatter). LÄNGTAR! wub.gif

Jag har även en nära vän som nyligen köpt hus som jag ska hjälpa att arrangera och planera trädgården med. Hon har MS och skulle nog må bra av att ha upphöjda trädgårdsland. Där kommer nog pallkragar väl till pass.

Jag är även inne på kvadratodling och har lånat två böcker om det.
"Odla i kvadrat" och "Så i ruta". Mycket inspirerande! (Rekomenderas varmt).

Hur många/stora rutor är lämpliga att göra i "halvkragar", om man vill tillämpa kvadratodlingens principer?

Den dan jag skaffar egen trädgård så kommer jag bara odla köksväxter i pallkragar! Det verkar helt fenomenalt!
Jag gillar tanken på att få en bra arbetshöjd på landen också, även om jag inte har problem med kroppen. Men varför inte förebygga ryggsmärtor istället för att invänta dem? smile.gif
Diabolique
Angående kvadratodlingen...

Hmm...
Det får nog bli 4 rutor, men då blir de ju inte kvadratiska. sad.gif

Annars får det bli 12 mindre rutor som blir 20 x 20 cm.
Grundaren av kvadratodlingsmetoden brukar ju dela upp sina kvadrater i mindre rutor när han sår. Behöver någon planta extra utrymme så kan jag ju ge två plantor 40 x 40 cm.

Just råden om antal plantor/ yta baserar sig i böckerna på 30 x 30 cm, så om jag vill tillämpa de kunskaperna så får jag konvertera om tabellerna...

Jag får klura lite.
Vad tror ni?

Är det någon annan som tillämpat kvadratodlingsprinciperna i en liten pallkrage på 60 x80 cm? rolleyes.gif
Lena N
CITAT (Diabolique @ 08-06-2006, 15:42)
Är det någon annan som tillämpat kvadratodlingsprinciperna i en liten pallkrage på 60 x80 cm? rolleyes.gif

I mitt kryddtorn av pallkragar (se fotoalbum) sår jag ettåriga kryddväxter i den översta pallkragen. Då delar jag in den i fyra rutor 30 x 40 cm. Fröna gror alldeles utmärkt trots att det inte är liksidiga rutor. tongue.gif

Jag har en extra krage som jag sätter på när jag sått, ovanpå den lägger jag en glasskiva som turligt nog passar precis. Fiberduk är också ett bra alternativ.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon