Full version: Dammfunderingar
cinacarina
Jag har haft min damm i ett par år nu och den är väbesökt av grodor och även en och annan salamande hittar hit ibland.
Jag har ingen rening till dammen, den sköter sig själv.

Problemet är att man inte ser nånting i den, man ser kanske 10 cm ner. Vattnet är brunt och det är mycket löv som ligger och förmultnar.

Jag funderar på att skaffa någon rening till dammen för att göra vattnet klarare, men är rädd att jag skrämmer bort grodorna.
Är det någon som har några tips, kanske på en rening som inte cirkulerar vattnet så mycket?
Sollan
Vi har ett eget tillverkat filter som vi tycker fungerar mycket bra. Det består av en tunna dit vattnet pumpas upp. Vattnet rinner genom skumgummi från en gammal madrass, sedan lecakulor och sist genom ett blått filter. Finns att köpa där de säljer tillbehör till dammar
Allt smågrums fastnar i skumgummit som man varje dag får skölja ur. Sköljvattnet häller jag ut i rabatterna. Det fungerar mycket bra och vattnet hålls relativt klart.
Dessutom håvar vi regelbundet när vi ser att det behövs. På hösten när löven ramlat av försöker vi också att håva bort så mycket som möjligt.
Vi har grodor och fisk som lever hela året i dammen så de verkar inte störas alls av det hela. Vattnet syresätts också genom att det cirkulerar.
Lars-Olof Arvids
Om det är svävande alger som gör att du inte ser något i dammen kan jag rekommendera dig att sätta in vattenloppor (dafnier) som lever just på sådana alger. I min lilla damm börjar vattnet bli märkbart klarare sedan jag satte in sådana. De fungerar dock bara i dammar utan filter eller fiskar - filtret fastnar de i och fiskarna äter upp dem.

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon