Hej!
Vi har en stor slänt på vår tomt som delvis består av berg. Där växer för tillfället lite gräs och annat smått och gott. Hittills har den varit försummad förutom att vi har tagit bort sly som växer upp med några års mellanrum. Nu tänkte jag försöka få lite ordning men ändå få det i stort sett underhållsfritt. Jag har sett något liknande där det växer lite ormbunkar, murgröna och klätterhortensia som täcker marken och klättrar uppför berget. Hur bör jag göra för att lyckas med detta för att få det täckande utan att det hinner växer upp en massa sly igen?
En nybörjare som är MYCKET tacksam för svar!
Gloriana
08-06-2006, 20:54
Finns det ett område nedanför berget med tillräckligt jordjup och dränering? I så fall, rensa som tusan, avgränsa mot omgivande mark med något, annars växer det lätt in gräs och annat, jordförbättra beroende på vad du har för jord. Sen beror det på om området ligger i skugga, halvskugga eller full sol. Klätterhortensia klättrar fint uppför berg men tar ett par år på sig att komma igång, sen växer den som tusan. Murgröna växer också rejält när den kommer igång. Jag vet inte om jag skulle blanda, tror jag skulle hålla mig till hortensian och ormbunkar.
Som du ser blir råden väldigt generella för det finns många faktorer som spelar in när det gäller vad som ska göras.
Tack för tipsen! (Jag ska tänka över det där med att ta bort murgrönan, den kanske ändå försvinner bland det andra)
Det finns gott om jord både nedanför och runt bergsknallarna. Slänten ligger i sydvästläge (tror jag!) men skuggas från söder av några stora träd. Finns det något mer jag kan sätta för att få lite mer "liv" och höjdskillnad på växtligheten. Kanske någon buske som inte kräver så mycket omsorg?
Gloriana
09-06-2006, 09:05
Det är mycket lättare att tipsa om du kan ta ett par bilder av omrdået du tänkt göra i ordning. Läget låter bra för de växter du själv föreslagit. Det finns massor med växter - problemet är att man kanske inte har tillräckligt med tomt, pengar eller ork
Jag ska ta några bilder och lägga i mitt album så är det lättare att se.
emmsing75
10-06-2006, 09:26
Elin, blev glad när jag läste ditt inlägg för av din beskrivning låter det lite som det ser ut på min baksida. Vi köpte hus för ett par år sedan och det var som en tät "skog" (av rangliga småträd) full med stora stenblock och bergsknallar på baksidan men nu har vi lyckats ta bort större delen av slyn och börjat få lite styr på platsen även om det tar tid. Framför och mellan vissa av stenblocken har vi fyllt på jord och satt rhododendron som verkar trivas väl i det relativt skuggiga läge som blir pga av större träd som skuggar. Sen har jag också stulit några ormbunkar från mina föräldrar som trots att de helt fått byta klimat klarar sig bra och växer sig riktigt höga. Jag har också flyttat dit några "praktlysing" och lupiner som är blommmor som kan klara rätt knaggliga förhållanden och hitills verkar de trivas. En Norrlandschermin är också väldigt tålig så en sån har jag också satt där. Har också funderat på att låta en klätterhortensia klättra över några stora stenar samt att sätta nån korallkornell eller snöbärsbuske som verkar vara lämpliga. Det roliga med det hela är att bara att försöka kratta undan löv och ta ner lite träd/sly gjort att gräs och blommor (bla penningblad och liljekonvalj) kommit upp så det känns som att man får "valuta" för ansträngningarna. Timjan (tex stortimjan) tror jag kan växa rätt bra på bergsluttningar och bli som ett färgat hav när de blommar. Vet inte om jag gav några tips, blev mest allmänt bludder inser jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.