Jag sådde Karpaterklockorna i mars och omskolade dem i krukor i april. Ska de stå i dessa krukor tills nästa vår, eller kan jag plantera ut dem i rabatten nu? Klarar de vintern som små? Eller ska de stå inne i vinter? Eller ska de stå i sina krukor utomhus, skyddade mot väder och vind? Kan någon ge mig råd och tips? Det är första året jag odlar perenner.
Gloriana
08-06-2006, 20:47
Det beror på hur stora dina plantor blivit. Jag övervintrar inte perenner i kruka om jag kan undvika det. Om du har haft dina plantor inne bör de vänja sig vid utelivet. Temperaturen är väl ingen större fara längre men om de stått inne är de inte vana vid det starka solljuset. Ställ dem då i skuggan till att börja med. Plantera ut dem där du vill ha dem när du tycker de ser tillräckligt stora ut - vattna så klart. Det gäller att hålla koll med vattnet då himlens gåvor i den vägen oftast inte räcker till för småplantor. Att odla perenner från frö är jättekul! Jag drar upp det mesta av basbehovet själv. Lycka till!
rosita
09-06-2006, 05:10
Jag har odlat praktriddarsporre och en till som jag inte just nu minns samnet på och dem har jag planterat i rabatten. De är lite större och på påsen står att de kommer att blomma i år. Men karpaterklockan är mindre och det verkar på påsen som att de ska vara i kruka tills nästa år, men det står inte om det ska vara utomhus eller inomhus.
Gloriana
09-06-2006, 09:11
Karpaterklockan är härdig så inte behöver du övervintra den inomhus inte. De mår bättre i jorden än i kruka på vintern. Du kan pyssla om dem och vänta med ut´plantering till augusti om det känns tryggare.
Katti med torpet
09-06-2006, 09:32
Ett mellanting kan ju vara att gräva ner krukan i jorden, då torkar den inte upp lika lätt men rötterna är fortfarande skyddade i sin kruka. På så vis kan du t.ex. ha krukan nedgrävd i en kallbänk (där växten är mer skyddad) tills du tycker att de är tillräkligt stora att sätta på sin slutgiltiga plats i höst eller nästa vår.
rosita
09-06-2006, 11:15
Tack för era råd, då planterar jag en del där jag hade tänkt och resten får stå i kallbänk i sina krukor tills nästa vår. Då var det som jag trodde, att jag inte ska ha dem inne i vinter!
kerstin z5-6
11-06-2006, 20:56
plantera ut -de kommer att må utmärkt o kan tom blomma på sensommaren
rosita
11-06-2006, 21:00
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-06-2006, 21:56)
plantera ut -de kommer att må utmärkt o kan tom blomma på sensommaren
Det vore ju kul! Då planterar jag ut resten i morgon! Jag får väl flytta dem till rätt ställe nästa år!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.