pyff
ohmy.gif Jag hade jättefina rosor i rabatten förra året (vet ej vilken sort, kan inte så mycket om trädgård wink.gif men de var sådana jätttelånga fina rosor såg nästan ut som snittblommor och blommade typ juni-september). I år så klippte jag ner dem rätt sent eftersom jag hört att man ska göra det när björkarna har musöron............................och det var ju inte förrän i mitten av maj! Iallfall så tog sig inte den ena plantan alls, men den andra började växa till sig. Häromdagen så såg jag att den första är helt död och nu ikväll såg jag att även den som bärjade ta sig verkar ha dött!!!! När jag tittade närmare såg jag fullt med små larver på plantan! De var typ 1,5 cm gröna med gula huvuden.....................
Är det någon som vet vad de är? Behöver jag oroa mig för att de sprider sig till resten av växterna i rabatten?
kerstin z5-6
larverna -vecklar de in sig i bladen ? de kan avlöva rosen , men den dör inte av det -botemedel plocka o kläm ..
pyff
Nej, de sitter inte på löven, det har nämligen inte hunnit komma några löv.......... De attans larverna sitter på stammen liksom...............
Åsa, mälardalen zon 2
Har du några bilder på larverna + rosorna??

Fjärilslarver eller stekellarver som det låter som på beskrivningen brukar sällan ta död på växterna, de kan avlöva men det brukar växter inte dö av. +De flesta larver på rosor brukar enbart gå på rosor så de lär inte hoppa över till allt du har i trädgården.

Ge inte upp hoppet om rosorna heller man planterar dem ju djupt med okuleringsstället ca 15cm under marken så ibland händer det att det finns en bit ädelved längre ner som kan börja skjuta skott.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon