Full version: Hundskit
Airamya
Nu sitter jag här o känner mig ledsen sad.gif
Har fått nya grannar o deras hund ränner inne på vår tomt hela tiden, vilket jag inte är helt nöjd med eftersom jag har både katt och ofta hundrädda barn på besök, dessutom har jag emellanåt en kopplad hund på gården oxå och man vet ju inte om dessa 2 hundar skulle komma överens. De har inte frågat om det är OK att hunden springer på vår gård och eftersom jag inte pratat med dem ännu så har jag tyckt att det känts trist att börja med att dra upp det.
Men idag satte sig hunden mitt på vår gräsmatta o sket.
Det blev droppen, så jag gick dit o talade om det för dem och sa åt dem att hålla hunden borta från vår gård.
Då blir mannen sur o börjar slänga gliringar åt mig o kallar mig grinig ragata o tjurig kärring o dylikt (kommer inte ihåg ordagrant men tonfallet var tydligt nog).
Jag blev arg o gick därifrån men nu känner jag mig bara ledsen.
Ska vår gård behöva vara toalett åt deras hund? Är det grinigt av mig att säga ifrån? unsure.gif
Jag vet inte hur jag ska hantera det här nu. Det känns så vansinnigt trist att vara osams med grannarna.
Några idéer?
sad.gif
Inga från Närke
Det finns en lag som alla måste följa som heter: Lagen om tillsyn över hundar och katter. SFS 1943:459

I vår kommun gäller detta:

En djurhållning får inte förekomma som innebär en störning för omgivningen genom exempelvis skällande, lukt eller andra olägenheter. Störningen måste dock för att kunna klassas som en olägenhet vara annat än tillfällig.

En hund får vistas på en villatomt
1. fritt om den hålls under uppsikt
2. hålls i hundgård och om den inte skäller så att omgivningen störs
3. är bunden till en löplina som uppfyller bestämmelserna och om den inte skäller så att omgivningen störs

En hund får vistas lös utanför tomt om den hållas under uppsikt och är så lydig att den följer kommandon. Dock måste hundar hållas kopplade på offentlig plats, vilket innebär bl.a. motionsspår, parker mm. Löptikar måste alltid vara kopplade.
Att plocka upp efter sin hund är en skyldighet.

En hund skall enligt 2 § djurskyddslagen behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom. Detta innebär bl.a. att den får inte ansträngas mer än vad den är lämpad för med tanke på ålder mm.

En hund skall ges den tillsyn som den behöver, d.v.s. inte lämnas ensam för länge för ofta. Här gäller ingen exakt tidsgräns men 8 timmar är för länge.

Kolla med din kommun vad som gäller och be dem sända ut den skriften till din granne även om du blir mera osams. Hos oss i området gjorde vi det och anmälde en hundägare och det har blivit bättre men inte bra.
Lycka till.
KURT
Rent praktiskt så kanske hunden borde lära sig att det inte är trevligt att vara på fel tomt, peppar kanske kunde fungera.
AnitaO
Precis som Inga skriver så finns en lag som reglerar tillsyn över katter och hundar.
Trist bara att det ska behöva bli en konflikt över nåt som borde vara självklart.
Det är nog polismyndigheten du ska vända dig till om grannen inte bryr sig om din vädjan.
*Molly*
Du kan ringa och prata med din kommuns Miljö och Hälsoskydds kontor, de kan ev kontakta din granne.
*Stintan*
Det tråkiga är att om man är irriterad på en sak så kanske det är svårt att uttrycka sig på ett bra sätt när man tar upp saken vilket då lätt leder till osämja tyvärr.

Har också haft samma problem med en grannhund men det löste sig genom att hålla koll och varje gång hunden kom säga åt den att gå hem.
Hjälpte inte det så tog jag till vattenslangen vilken också hade effekt på objudna katter.
hellen99
Jag tror det är grannen som behöver en dusch med vattenslangen.
Kan man inte se om sina husdjur bör man inte ha några, det är ungefär som med barn och "fri uppfostren" som kom att bli "ingen uppfostran".
Samma sak med hundar, det är husses och mattes sak att fostra hunden eller ha den i hundgård som de flesta andra har om de inte kan ha pli på sin hund!
Konstig inställning av grannen att Du skulle vara grinig bara för att du inte vill ha deras hund inne hos Dig.
Tänk om du skulle skicka in dina barn på deras gård, så de kan springa runt och rycka upp blommor och pilla på allt! Då skulle det nog bli annat ljud i skällan!
Ramoth
Det är inte du som gjort något fel eller konstigt.
din granne däremot visar en osund inställning till sina egna tillkortakommanden!
Det är han som inte tar ansvar för sitt djur.
En sund reaktion från hans sida borde ha varit att bett så mycket om ursäkt! mad.gif
Att vara oförskämd mot den som får plocka upp bajs efter hans hund är otroligt korkat helt enkelt.

Förstår mycket väl om du känner dej illa till mods efter det här!
Whiskuchi
nej, sånt ska du definitivt inte behöva tåla! De är skyldiga att hålla uppsyn över sin hund, vilket de uppenbarligen inte gör om den ränner på din tomt.
Airamya
Tack för allt stöd wub.gif Det var precis vad jag behövde. Det känns bättre nu (även om det inte känns bra). Att ge grannen en dusch med vattenslangen känns ganska frestande wink.gif tongue.gif
Jag avvaktar o ser vad som händer framöver, kanske blir det inga mer bekymmer. Optimistiskt? Ja, man måste ju börja där i alla fall...

Tack allihop smile.gif wub.gif
pejori
ett annat tips är, ta upp hundskiten med en påse och knyt ihop den och lägg in den på deras altan eller i deras brevlåda med en lapp..."eran hund glömde den här i min trädgård" rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
det fungerar alltid... laugh.gif
*Stintan*
Den var bra laugh.gif
Klura
Hjälper det inte med bajspåsen i brevlådan så ge fan i påsen nästa gång mad.gif
Whiskuchi
...eller den något elakare versionen - lägg hundskiten i en papperspåse, ställ den på deras tomt och tänd eld på den. Ring/knacka på dörren och kuta för allt vad tygen håller (men göm dig så du ser när de släcker den genom att stampa på den) laugh.gif
Airamya
laugh.gif laugh.gif laugh.gif Vilka idéer! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
marskattan
CITAT (Whiskuchi @ 09-06-2006, 19:44)
...eller den något elakare versionen - lägg hundskiten i en papperspåse, ställ den på deras tomt och tänd eld på den. Ring/knacka på dörren och kuta för allt vad tygen håller (men göm dig så du ser när de släcker den genom att stampa på den) laugh.gif

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif Gud så härligt elakt! Detta var precis vad jag behövde nu ikväll. Att få lov att tänka elakt är mycket frigörande och bara tanken på grannarna får mig att skratta högt...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon