Det är svårt att säga exakt. Men om du hade problem med potatisen förra året är nog risken stor att det är något som finns i jorden. De finns massor av små varelser (typ virus svampar mm) som älskar potatis. Odlar man potatis på samma ställe under att antal år blir de fler och fler. Därför rekomenderas växelbruk starkt för potais. (Nu finns det alltid folk som har odlat potatis i 50 år på samma ställe utan problem, och det är bara att gratulera. Men alla har inte sådan tur. Jag har sett ett par av mina grannar ge upp potatisodlingen efter att först fått bra skördar som sedan minskat för varje år och till sist uteblivet.)
Var fjärde år brukar anges som lagom intervall, men har man väl fått in något så är det 10 år karantän som gäller. Det handlar om att "svälta ut" alla skadegörare.
Och ja, det är problem med växelodling av potatis i en hemträsgård. Att flytta odlingen och så. Själv har jag potatis på en fjärdedel av mitt köksland och "rullar" odlingen varje år. Än så länge funkar det.
Det du beskriver skulle kunna vara frostskador, potatis är väldigt frostkänslig. I så fall borde det var de översta och yttersta delarna som är skadade. Och de skadade plantorna borde vara intill varandra. Jag har ett "froststråk" på min tomt som kan skada bara ett utvalt område en kall natt utan att allt annan stryker med.
Jag vet inte om du blev något klokare av det här, men det var de funderingar jag hade.