kvalite
Jag satte potatis i början av maj och nu för en vecka sedan var de uppe så att vi kupade. De var verkligen fina. Låga, täta. I våras så gögslade vi och plandade i ny jord. Vid kupningen så fyllde jag fårorna med ny jord så att vi skulle ha lätt till nästa kupning. Igår har många av potatisplantorna fått gul färg samt blivit bruna i kanterna och börjat torka i kanterna. De såg helt enkelt sjuka ut. På samma planta kan resten se frisk ut. Vad kan ha hänt. Kan jag göra något för att rädda potatisen. Jordgubbslandet på ena sidan samt ett stort land med rabarber som ligger på båda sidor omkring ser jättebra ut. Kan det vara smitta eller något som sitter i jorden för förra året. Då blev mina potatisar vitprickiga men de gick ändå att äta. Ska jag inte ha potatis där i så fall och under hur lång tid (år) måste man vänta. Man flyttar ju inte direkt potatislands storlek hur som helst. Är det någon annan växt man kan ha istället som inte tar åt sig? Kan mina tomater bli sjuka i samma? De finns i ett växthus 30 meter därifrån.
*Stintan*
Växelbruk är bra. Det är inte bra att odla samma gröda på samma ställe flera år i rad. Kan det ha varit kallt någon natt så att blasten fått köldskador kanske unsure.gif
Marine
Jag har råkat ut för samma sak. Det har inte odlats potatis just där på åtminstone 3 år och det är olika sorter som drabbats av samma sak. Jag funderar på om det kan vara frost.

/Marine
kvalite
Jag tror inte det är frost för det är bara potatislandet (i mitt fall) som blivit fel. Om ingen vet så kanske någon vet var jag kan hitta och läsa om det.
Eva 33c
Det är svårt att säga exakt. Men om du hade problem med potatisen förra året är nog risken stor att det är något som finns i jorden. De finns massor av små varelser (typ virus svampar mm) som älskar potatis. Odlar man potatis på samma ställe under att antal år blir de fler och fler. Därför rekomenderas växelbruk starkt för potais. (Nu finns det alltid folk som har odlat potatis i 50 år på samma ställe utan problem, och det är bara att gratulera. Men alla har inte sådan tur. Jag har sett ett par av mina grannar ge upp potatisodlingen efter att först fått bra skördar som sedan minskat för varje år och till sist uteblivet.)
Var fjärde år brukar anges som lagom intervall, men har man väl fått in något så är det 10 år karantän som gäller. Det handlar om att "svälta ut" alla skadegörare.
Och ja, det är problem med växelodling av potatis i en hemträsgård. Att flytta odlingen och så. Själv har jag potatis på en fjärdedel av mitt köksland och "rullar" odlingen varje år. Än så länge funkar det.
Det du beskriver skulle kunna vara frostskador, potatis är väldigt frostkänslig. I så fall borde det var de översta och yttersta delarna som är skadade. Och de skadade plantorna borde vara intill varandra. Jag har ett "froststråk" på min tomt som kan skada bara ett utvalt område en kall natt utan att allt annan stryker med.
Jag vet inte om du blev något klokare av det här, men det var de funderingar jag hade. smile.gif
kvalite
Hurra! Jag tror att det var frostskador på min potatis. Jag nekade att gräva upp potatisen när jag trodde att det var djur och vilken tur. Nu får vi se om det blir några potatisar men det ser så ut förr nu är blasten grön. Härligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon