Full version: Eldkrasse
thomasini
Är det någon som har frösått eldkrasse? Har förstått att grotiden är ganska lång.
anilin
Jag sådde i februari och inget har kommit upp.

mvh anilin
Anna Maria
Och jag sådde på nyårsafton, både eld- och violkrasse. Och nu är det minipyttesmå groddar i krukorna! Hoppas bara att det inte är ogräs... krukorna har stått ute hela tiden, fast nu har de fått flytta in i växthuset för lite drivning. Håll tummarna!

Maria utanför Enköping
kerstin z5-6
tummar ! biggrin.gif biggrin.gif
katah
jag sådde dom också i januari... ingenting syns ... än...

hoppas hoppas... wub.gif
lissa
Hoppar in lite....Är det skillnad på eldkrasse och vanlig krasse?? Jag har upptäckt krasse i år, underbart vacker blomma.

När jag var liten hade vi ett stenparti runt verandan där det fannas krasse...en dag när jag gick ut där fanns det en invasion av stora tjocka gröna äckliga larver(tror att dom hade ränder på sidorna) och sen dess förknippade jag krasse med larver,.
Men nu har jag alltså, som tur är, kommit över den fobin och pular ner ett frö lite då och då tongue.gif tongue.gif
kristerh
CITAT (lissa @ 17-06-2006, 23:48)
Hoppar in lite....Är det skillnad på eldkrasse och vanlig krasse??

Eldkrassen är perenn, sligrar sig gärna upp i nån buske, det brukar med tiden se ut som om hela busken "blommar", de är underbara. De har rätt små blommor o blad med desto fler.
krister
mulle
CITAT (kristerh @ 20-06-2006, 11:53)
Eldkrassen är perenn, sligrar sig gärna upp i nån buske, det brukar med tiden se ut som om hela busken "blommar", de är underbara. De har rätt små blommor o blad med desto fler.
krister

Fryser eldkrassen ner på vintern?
Jag funderar på eldkrasse i en berberisbuske men berberisen är ju så stickig och taggig att det inte är så lockande att årligen rensa bort torra klättrarrester ur den...
Mulle
kristerh
Jo den fryser ner, men det som är kvar är inget att plocka bort, den har så små "stammar" att det mesta försvinner ändå wink.gif
krister
malin72
nu blev jag sugen på eldkrasse smile.gif men som jag förstår så verkar det vara rätt svår att fröså unsure.gif finns det så man kan köpa plantor av den tro wink.gif
kristerh
ja det finns plantor att köpa i välsorterade plantskolor, själv köpte jag min på zetas.
krister
malin72
kristerh!!! tack för svar jaha jag hade tänkt försöka hålla mig ifrån zetas(har aldrig varit där men kan förstå att jag kommer att gå fattig därifrån laugh.gif ) men nu får det nog bli ett besök iallafall, tänkte spara det besöket till senare men tongue.gif tongue.gif
kristerh
CITAT (malin72 @ 20-06-2006, 17:00)
men nu får det nog bli ett besök iallafall, tänkte spara det besöket till senare men tongue.gif tongue.gif

Lycka till, du kanske är som jag, och kommer därifrån med en massa annat oxså laugh.gif
krister
malin72
CITAT (kristerh @ 21-06-2006, 13:21)
CITAT (malin72 @ 20-06-2006, 17:00)
men nu får det nog bli ett besök iallafall, tänkte spara det besöket till senare men  :P  :P

Lycka till, du kanske är som jag, och kommer därifrån med en massa annat oxså laugh.gif
krister

laugh.gif laugh.gif ja det var just det.... inte går man ut med bara det man kom dit för...det brukar alltid sluta med att en massa annat följer med hem
lissa
Är det svårt att odla upp dom från frön??? huh.gif Då verkar det som om den var en avlägsen släkting istället för bröder/systrar ...är det så ??
Det vore tråkigt för den låter interessant. Jag tror att den skulle bli väldiggt fin i en uteboende Benjaminfikus jag har, men inte om den är så svår kanske sad.gif
malin72
lissa!!!! ja visst låter det konstigt som jag har förstått det är det inte lika som med vanlig krasse om man läser början på tråden unsure.gif unsure.gif vanlig krasse är ju löjlig lätt bara stoppa ner i jord och poff så kommer den fin krasse laugh.gif laugh.gif
det var därför jag frågade om den går att köpa som planta tongue.gif tongue.gif
kerstin z5-6
Tropaeolum speciosum är ingen vanlig krasse och rätt besvärlig att så
Rotbitar är bra förökningsmetod om du känner nån som har
Annars kan dessa köpas från verberge /eurobulb
finns i katalogens specialsortiment o går säkert bra att att beställa via mail
Vårplantering rek -rotbitarna är rätt dyra

planteringen är en sak för sig .. i alla fall i kallare zoner
lissa
Tack för svar,skönt att den är lite knepigare än den vanliga, då glömmer jag den ....för tillfället tongue.gif biggrin.gif
zaaritha
Som andra redan sagt; den är svår! Men oerhört vacker, när den trivs!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon