|
thomasini
09-06-2006, 06:30
Är det någon som har frösått eldkrasse? Har förstått att grotiden är ganska lång.
Jag sådde i februari och inget har kommit upp.
mvh anilin
Anna Maria
11-06-2006, 20:48
Och jag sådde på nyårsafton, både eld- och violkrasse. Och nu är det minipyttesmå groddar i krukorna! Hoppas bara att det inte är ogräs... krukorna har stått ute hela tiden, fast nu har de fått flytta in i växthuset för lite drivning. Håll tummarna!
Maria utanför Enköping
kerstin z5-6
11-06-2006, 20:58
tummar !
jag sådde dom också i januari... ingenting syns ... än... hoppas hoppas...
Hoppar in lite....Är det skillnad på eldkrasse och vanlig krasse?? Jag har upptäckt krasse i år, underbart vacker blomma. När jag var liten hade vi ett stenparti runt verandan där det fannas krasse...en dag när jag gick ut där fanns det en invasion av stora tjocka gröna äckliga larver(tror att dom hade ränder på sidorna) och sen dess förknippade jag krasse med larver,. Men nu har jag alltså, som tur är, kommit över den fobin och pular ner ett frö lite då och då
kristerh
20-06-2006, 10:53
CITAT (lissa @ 17-06-2006, 23:48) Hoppar in lite....Är det skillnad på eldkrasse och vanlig krasse?? Eldkrassen är perenn, sligrar sig gärna upp i nån buske, det brukar med tiden se ut som om hela busken "blommar", de är underbara. De har rätt små blommor o blad med desto fler. krister
CITAT (kristerh @ 20-06-2006, 11:53) Eldkrassen är perenn, sligrar sig gärna upp i nån buske, det brukar med tiden se ut som om hela busken "blommar", de är underbara. De har rätt små blommor o blad med desto fler. krister Fryser eldkrassen ner på vintern? Jag funderar på eldkrasse i en berberisbuske men berberisen är ju så stickig och taggig att det inte är så lockande att årligen rensa bort torra klättrarrester ur den... Mulle
kristerh
20-06-2006, 14:27
Jo den fryser ner, men det som är kvar är inget att plocka bort, den har så små "stammar" att det mesta försvinner ändå krister
malin72
20-06-2006, 15:00
nu blev jag sugen på eldkrasse  men som jag förstår så verkar det vara rätt svår att fröså  finns det så man kan köpa plantor av den tro
kristerh
20-06-2006, 15:16
ja det finns plantor att köpa i välsorterade plantskolor, själv köpte jag min på zetas. krister
malin72
20-06-2006, 16:00
kristerh!!! tack för svar jaha jag hade tänkt försöka hålla mig ifrån zetas(har aldrig varit där men kan förstå att jag kommer att gå fattig därifrån  ) men nu får det nog bli ett besök iallafall, tänkte spara det besöket till senare men
kristerh
21-06-2006, 12:21
CITAT (malin72 @ 20-06-2006, 17:00) men nu får det nog bli ett besök iallafall, tänkte spara det besöket till senare men  Lycka till, du kanske är som jag, och kommer därifrån med en massa annat oxså krister
malin72
21-06-2006, 12:27
CITAT (kristerh @ 21-06-2006, 13:21) CITAT (malin72 @ 20-06-2006, 17:00) men nu får det nog bli ett besök iallafall, tänkte spara det besöket till senare men :P :P Lycka till, du kanske är som jag, och kommer därifrån med en massa annat oxså krister  ja det var just det.... inte går man ut med bara det man kom dit för...det brukar alltid sluta med att en massa annat följer med hem
Är det svårt att odla upp dom från frön???  Då verkar det som om den var en avlägsen släkting istället för bröder/systrar ...är det så ?? Det vore tråkigt för den låter interessant. Jag tror att den skulle bli väldiggt fin i en uteboende Benjaminfikus jag har, men inte om den är så svår kanske
malin72
21-06-2006, 20:40
kerstin z5-6
21-06-2006, 20:45
Tropaeolum speciosum är ingen vanlig krasse och rätt besvärlig att så Rotbitar är bra förökningsmetod om du känner nån som har Annars kan dessa köpas från verberge /eurobulb finns i katalogens specialsortiment o går säkert bra att att beställa via mail Vårplantering rek -rotbitarna är rätt dyra planteringen är en sak för sig .. i alla fall i kallare zoner
Tack för svar,skönt att den är lite knepigare än den vanliga, då glömmer jag den ....för tillfället
zaaritha
24-06-2006, 19:07
Som andra redan sagt; den är svår! Men oerhört vacker, när den trivs!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|