Full version: Mandeltörel
Katti med torpet
Igår var det besök på perennaodling med STA Sthlm. Jag kom hem med bl.a. tre mandeltörel (Euphorbia amygdaloides 'Robbiae'). De hade så läckra blommor i gult/tegelrött så de gick inte att motstå.
Lite efterforskning får mig dock att misstänka att härdigheten är väldigt tveksam. Ett annat skäl till bekymmer är att jag någonstans läste att de blommar på fjolårsgrenarna vilket känns lite jobbigt med tanke på att perenner knappast brukar ha några fjolårsgrenar kvar efter en vinter wacko.gif ??

Berätta vad ni vet, skall jag vinterförvara dem i uppvärmt växthus eller kan jag försöka utomhus men väl täckt. Är det kyla eller vinterfukt som är faran?
Jag goglat på den men hittar tyvärr inget vettigt alls.

Fanns en annan helt fantastisk Euphorbia också, Grafitti, firefox. VILL HA säger jag bara, den var dock inte till salu... Den stod i rabatt och hade övervintrat några år även om den sades ta stryk vissa vintrar.
Jejja
Jag hade en mandeltörel som överlevde vintern hos mig.
Tyvärr torkade den bort av den starka vårsolen, innan jag kom mig för att gå ut och vattna. Det kändes väldigt harmset... sad.gif
Katti med torpet
Wow, i zon 6!! jag då vet jag inte vad de menar med att härdigheten skall vara tveksam, eller din kanske var väldigt välskyddad under massor med snö förstås??
Är det någon annan som har eller har haft mandeltörel?
Tesla
Jag satte en mandeltörel i fjol men visste inget om att den skulle vara känslig, det tycktes den inte veta själv heller för den har kommit väldigt fint i år tongue.gif
Jag bor i Västsverige, och kanske var det rena "turen" att vi hade en extrem vinter i år med långliggande snötäcke. Normalt har vi barmark med växling mellan tö och barfrost.
Nu ska jag försöka komma ihåg inför hösten att det kanske kan vara idé ge töreln lite extra täckning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon