emmapemma
Hej!

Jag har i flera år önskat mig ett växthus. Önskan började gro i mig då jag år efter år försökt odla chilipeppar av olika sorter, men utan att plantan hunnit få frukt på hösten, vilket är jättetråkigt då man kämpat med frösådd, avhärdning, omplanteringar, vattning och näring, i flera flera månader. Nuförtiden är mitt intresse lite bredare, vissa år är jag grönsaks- och matinriktad, andra år blomsterinriktad. I år har jag ett pelargon- och fuchsiaår t.ex.

Jag ska köpa mig ett växthus, och jag är ganska säker på att det blir ett Serralux, 8,1 m2 med 1.80m takfotshöjd, i 4mm glas. Ev. lägger jag till en eller två luckor (det ingår två takluckor i köpet).

Mitt största problem är om el ska dras in i växthuset permanent, eller om jag ska använda skarvsladd under de perioder behovet är som störst (frösådd och senhöst). Vilka krav ställs på en permanent lösning (djupet på rännan som kabeln ska ligga i och sånt)? Ungefär hur mycket kan en permanent lösning gå på, med tanke på att det ska vara en behörig elektriker som ska installera detta? Jag tycker det låter ganska avancerat att dra in elen i mitt hobbyväxthus, jag ville mest ha ett odlingsrum för mina chilipepprar, mitt citronträd och blommorna... och nu helt plötsligt är det massa BESLUT

wacko.gif som ska tas!

Jag är väldigt tacksam för alla råd och synpunkter som ni erfarna hobbyväxthus-odlare kan ha!

/Emma
Katti med torpet
Hej och grattis till dina växthusplaner!

Har själv haft växthus i ett år men gick ut hårt och drog in både el och vatten på en gång. Något som jag är väldigt glad för idag.

Skarvsladd låter inte kul, du vill nog kunna ha el där hela odlingssäsongen, infravärme om du vill sitta där på kvällarna, en fläkt för luftcirkulationen, kanske belysning osv. Om du dessutom blir biten och vill ha uppvärmning större del av året verkar det mycket oekonomiskt att ha dörren på glänt för att få ut skarvsladden. För att inte tala om elsäkerheten?!

Att gräva ner elkabeln är en baggis, den behöver ju inte ligga på frostfritt djup, bara så djupt att du inte riskerar att av misstag sätta spaden i den om du får för dig att plantera en buske ovanpå.
Elkablar drar man helst i en slags gula skyddsrör, dels för att de skall synas om man stöter på dem dels skyddar röret mot åverkan. Finns även kablar som har inbyggt skyddshölje som alternativ men svart kabel i svart jord är lurig att se om man gräver.
Själva kabeldragningen kan du fixa själv det är bara inkopplingen som du behöver anlita elektriker för. Nåja, skall man vara riktigt petig ska väl egentligen elektrikern göra allt men jag har hittils aldrig träffat på en elektriker som insisterar på att gräva kabel.
Prata igenom upplägget med en elektriker innan och be honom lämna pris. Du kan köpa material genom honom också men jämför det med priset på "stan".

Lycka till!
jåj
Elkabel skal ligga 80 cm djupt vara av kvalitet för mark ovanpå kabeln skal ett gult plastban ligga som markerar läget ....
Inkopplingen i huset och kontakten ute i växthuset skal göras på rätt sätt.
Förslagsvis av en elektriker som kan ... räkna inte med att en behörig elektriker kommer hem utan han skikar en av sina aspiranter ! som som några år blir behöriga ...

Men de dyraste jobben kan du göra själv.
gräva ner kabeln markera den dra in den i husen ...

JÅJ
Det ärguld värt att ha el och vatten i växthuset ... såvida det inte bara är några få meter till detta ...
emmapemma
Tack för svar. Jag har bestämt mig för att antingen blir det växthus med indragen el, eller inget växthus alls (för jag tror knappast att man vill göra om underjobbet). 80 cm blir ju en rejäl ränna, jag ska också ringa några elektriker och höra vad de säger. Men 80 cm antar jag är säkerhetsdjup?

/Emma
Katti med torpet
Klart du skall ha växthus, inte skall väl en elkabel få hindra dig från det!
Kostar en slant och är svettigt en halv dag men sen kan du njuuuuta i många år wub.gif

Några 80 cm är det väl tyvärr inte så ofta handgrävda kablar hamnar på även om regelböckerna föreskriver det.
Inte ens kraftbolaget som drog elen här i gatan för många år sedan petade ner kabeln så djupt.
Är det din egen tomt och du dokumeterar ordentligt var du lägger kablen så skulle jag då inte gräva ner den så djupt. Men det är ju upp till var och en hur "laglydig" man vill vara (och hur lat man är).
emmapemma
Pratade med en (trevlig smile.gif ) elektriker idag, som sa 60 cms djup och skyddsslang, vi diskuterade också dimensionen på kabel och till vad jag ska ha elen. Vi får förmodligen utöka proppskåpet för att få plats med både värmefläkt och lampa samtidigt, men vi har tagit i med en rejäl budget för att bygga ett växthus.

Det motigaste just nu är ju att trädgården ÄNTLIGEN ser skaplig ut, efter tre års ut- och invändigt renoverande, och nu ska vi igång IGEN... om jag väljer att köpa växthus... men å andra sidan är det det "sista" (duhh rolleyes.gif ) på baksidan... ända tills jag sätter en rosenrabatt eller något annat trevlig mitt i gräsmattan...

I budgeten får vi nog plats med borttransport av leran under plattorna i växthuset, samt hittransport av fyllnadsmassorna, och det känns jättelyxigt! När vi byggt förut har min Duracell-kanin till man kört släpvagnslass med lera resp. fyllnadsmaterial.

Det kommer nog ändå att bli ett elektriskt växthus!! wub.gif Det jag är mest rädd för är att odlarintresset är övergående... å andra sidan så är ju odlarintresset avhängigt resultatet, och vissa år är ju växthusklimat det enda som gör att tomater och chilisar mognar... ja, chilipeppar kräver väl nästan växthus (eller en VÄÄÄÄLDIGT stor bänk i söderfönstret). Dessutom... ett år då man bara orkar plantera en köpt tomatplanta, kan ett fint växthus vara en perfekt avkopplingsplats!

/Emma
Gillan
Jag har svårt att tro att ditt odlarintresse skulle vara
övergående emmapemma. Min erfarenhet säger mig att
har man bara en gång börjat så får man bara blodad tand,
och sen finns ingen ände på begäret efter mera wub.gif

Jag fick mitt växthus byggt förra året. Och i år har vi satt in
både el, vatten och en liten arbetsbänk. I veckan ska jag sy
skuggduk också. Sen kanske jag är nöjd ett tag wub.gif . I alla
fall till jag kommer på att växthuset är för litet ( 15kvm wub.gif

Tror du har tagit ett bra och bestående beslut tongue.gif biggrin.gif

Lycka till!
emmapemma
OK, nu till dummy-fråga nummer 2:

Ska man börja gräva grunden, så att underarbetet är klart när växthuset kommer? Enl. Classicum tar ett lackerat växthus ca 8-9 veckor på sig att komma, så det dröjer ju till slutet av augusti början av september innan ett växthus kommer hit. Jag hade planerat att gräva ut och lägga markbeläggning redan under semestern, dvs. slutet av juli. Kan man lämna gjutrören i underarbetet, eller förstörs de ifall de får stå 4-6 veckor utan att man gjuter i dem?

Jag vill inte vänta med att göra underarbetet på sensommaren-tidig höst, det känns som att utmana ödet... Tidsmässigt alltså. Å andra sidan kommer jag inte ha någon nytta av växthuset rent praktiskt, förrän tidig vår nästa år.

/Emma
ulrikailund
Hej!

Jag har precis avslutat vårt bygge av växthus och vi valde att dra in permanent el...det blev ganska dyrt tyvärr, ca 6000 kr. Då hade vi grävt själva i samband med att vi grävde för grunden (ska ligga ca 50 cm djupt). Tyvärr låg vår elstation långt från den aktuella gaveln där elen skulle ut så det gick åt mycket kabel som var en stor del av kostnaden. Jag tror och hoppas att det ändå kommer att vara värt pengarna eftersom jag nu kan ha både ljus och värme i växthuset och slipper kabel över gräsmattan.

Ulrika
emmapemma
Oj, 6000? Jag fick ett pris över telefon... kabel 25:- metern. Vi kommer att ha max 15 meter kabel, ev. skulle vi dra två kablar till två proppar (fast då måste vi förmodligen installera ett till proppskåp, kostnad: ingen aning...). Skyddsslang 10 kr metern. Jordfelsbrytare (har ingen aning vad de kostar, men vi hade tänkt installera det till proppskåpet i alla fall). Vägguttag (inte många kronor). Arbete, ett par timmar för installering 1000:- inkl. moms.

Det kanske snabbt blir 6000:-? rolleyes.gif

/Emma
emmapemma
Wojne wojne biggrin.gif Nu har jag äntligen beställt mitt växthus. Det blev ett svart Serralux, 4 takfönster, ungefär som jag skrev i första inlägget. Det kommer i september, så lagom tills frö-kollningen och beställningarna börjar, kommer det att stå klart!

OK, så nu är det beställt, då är det bara att bita i det sura (idag känns det ändå ganska sött) äpplet, och börja ordna med underarbetet...

DET KOMMER ATT BLI SÅ FIIIINT!!!

/Emma
AndreasBlomquist
Grattis till ditt Serralux Emma,

Jag har nyligen byggt ett Serralux, du kan läsa om det på min blogg. Allt arbete finns dokumenterat.

Angående vatten och elen så har jag lagt det på 25 centimeters djup ungefär. Jag har i familjen en elektriker med alla behörigheter man kan läsa till och enligt honom så räcker det helt och fullt. Har dock en väldigt grov skyddsslang som man inte ens hugger av med ett sving med yxa.
emmapemma
Hej Andreas!

Jag har de senaste veckorna följt din blogg, just eftersom det var serralux jag var intresserad av, och såg din tråd med serralux i rubriken!

Det blev ett nio-kvadrats växthus tillslut, så det blev väl ett sådant som du har? Orsaken var att 8,1 m2 med 1.8m i takfot är en ombyggd 9 m2 med 1.8 takfot, och därmed tjänar jag inget ekonomiskt på att välja det mindre.

När jag började tänka växthus var det ett grönt litet Juliana (4 m2) jag tänkte på. Det växte till ett 5.2 och sedan 6 m2 (när man ändå håller på). Sedan började jag åka runt och kolla hur de olika husen såg ut, och jag insåg att jag ville inte ha ett växthus med polykarbonat i sidorna, och Julianas glas såg inte roliga ut. Efter ett besök på Classicum övertygades jag om att ha glas överallt, och huset växte både i ytan och i höjden (man måste ju tänka på luftvolymen rolleyes.gif ), och nu har växthuset blivit mer än dubbelt så stort än vad ursprungligen var tanken...

/Emma
AndreasBlomquist
Ja, där ser man hur det kan gå. För mig var det tvärtom. Jag började på 24 kvm och arbetade mig neråt, helt beroende på att trädgården är alltför liten. Nu i efterhand inser jag hur fel det faktiskt hade sett ut med ett sånt stort växthus här på vår lilla tomt. Jag är i alla fall supernöjd med slutresultatet och tjejen har lovat att när och om vi flyttar till ett annat hus med större trädgård, då ska vi också skaffa ett MYCKET större växthus.

Classicum kan jag också bara säga bra saker om, de är suveräna att ha o göra med. Leveransen strulade lite men det berodde på speditören.

Hoppas du delar med dig av bygget!

PS. Kan tipsa om en tjej på Trädgårdsblogg.se som heter Carolina, hon bygger också ett Serralux och bloggar givetvis bland annat om det också. Hon får nog sin leverans om cirka två veckor!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon