gustav1977
09-06-2006, 09:16
Hej igen!
Jag funderar på att ta sticklingar från mina chiliplantor för att experimentera lite med bland annat hydroodling. Eftersom jag är nybörjare så undrar jag helt enkelt, hur tar man sticklingar från en Chiliplanta på bästa sätt? Vad ska man tänka på?
Jag har sökt runt men inte riktigt greppat hur man ska göra...
/gustav
Jag tror att man kan helt enkelt klippa av grenar som förvedat sig lite och rota dem. Jag har aldrig provat själv dock.
Det provade jag med för någon vecka sen, men det verkar inte som om det funkar för mig, mitt försök till stickling har tappat nästan alla blad och de som finns kvar är ihop skrumpna...
gustav1977
30-06-2006, 08:22
hej!
Kul med era svar! Jag hittade nån sajt med bra beskrivning men jag har inte testat ännu?
Byggde dock en egen enkel hydroodling med hink, luftpump och lite andra grejjer och planterade om en planta som grott i jord. Måste bara berätta att det växer helt vansinnigt i hydron! Minst dubbelt så stora löv, kraftigare stam och mkt välmående! Helt enormt!!
Mina chilisar har börjat ge frukt nu efter lite hjälp med handen med pollineringen eftersom jag har dem inomhus!
/gustav
Ursäkta om jag gör en liten off topic men vad är en hydroodling?
CITAT (Dewali @ 28-07-2006, 14:47)
Ursäkta om jag gör en liten off topic men vad är en hydroodling?
Hydrokultur eller hydroodling betyder att man odlar i en syresatt näringslösning istf. jord.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.