Full version: Hnsgdselvatten?
Ramoth
I trden om nsselvatten nms ven hnsgdelvatten.
Sjlvklart blev jag nyfiken rolleyes.gif
Hur gr man det?
Vilken effekt har det?
r det bra att kombinera med nsselvatten?
osv.....
emmsing75
Om jag har fattat saken rtt s lter man vl bara hnsgdsel lsas i vatten som man sen anvnder till att vattna de vxter man vill gda. Vilken dosering man ska ha tror jag str p frpackningen nr man kper hnsgdsel. Jag lyckades ofrivilligt f till hnsgdselvatten nr jag lmnade en hink med hnsgdsel p botten ute i regnet och det luktade verkligen skit illa (bokstavligt talat). Tror inte jag skulle ge mig p att gdsla med det frivilligt fr jag var nstan p vg att krkas nr jag skulle f ner vattnet eller snarare srjan (hade nog fel proportioner iof) kring min stackars rabarber. Nu kanske det inte luktar riktigt s fruktansvrt om man anvnder sig av rtt proportioner men viss varning vill jag nd utfrda. tongue.gif
olgak
Jag gissar att effekten r densamma som med nsselvatten. Mej jag som kper pelleterad hnsgdsel p sck, brukar str ut pellets och sedan vattna p. Det knns enklare och frschare, och luktar vldigt lite.
Ramoth
Hm, jag som hmtar gdseln direkt hos hnorna biggrin.gif
Men att lsa upp det i vatten lter rtt lockande i alla fall.
Nr det gller "naturliga dofter" r jag inte srskillt krsmagad - men det hr kanske blir en helt ny upplevelse laugh.gif
Fr vl testa - om inte annat s fr att knna om det doftar som ni skriver !
Ophelia
Hnsgdsel r mycket kvverikt och anvnds grna till vxter som lskar kvve. Dock brukar man sga att kvvegdsling ska man inte vara alltfr frikostlig med efter midsommar till perenner, trd och buskar.

Hnsgdelvatten kan blandas i delarna 5 dl/10 liter vatten fr odling i vxthus. 2.5 dl/10 liter vatten fr vriga trdgrden vattna en gng varannan vecka. Lgg hnsgdel i vatten och lt st ett par timmar eller ver natten. Rcker till ett par kvadratmeter.

Nselvatten kan anvndas istllet fr hnsgdsel. Sgs hlla skadedjur borta samtidigt som den har en gdande effekt.
silas
blandade gdselvatten av sn dr pelleterad hnsgdsel som man kper p pse. det fick st i ngra timmar (enligt anvisning p frpackningen) och jag tyckte inte det luktade srskilt illa. visst luktar det lite gdsel, men hade det p balkongen utan att skmmas.... tongue.gif
Gurkan
Hnsgdsel r bra och billig gdsel och det snabbaste sttet att f ut nringen till plantornas rtter r att lsa upp det i vatten. Jag brukar gra en hink med 5 liter hnsgdsel (pelleterad frn pse) och sen fyller jag hinken med vatten, det fr st ver natten och nsta dag har man en hink med "chokladpudding" som man kan ta ngra "klickar" med en planteringsspade av i varje vattenkanna och sen vattna ut.

Behver man mindre mngd r nog Ophelias recept lagom att blanda direkt i kannan, blanda ihop dan innan du ska anvnda och rr om ordentligt med en pinne innan du brjar hlla ut det annars ligger alla "godsakerna" som en klump i botten p kannan.

Visst luktar det lite men har du nd hns i trdgrden s gr det nog varken till eller frn. Gillar man inte lukten s r det bara att vattna lite efter att man gdslat s frsvinner det direkt. Dock, om hinken/kannan fr st ngra dar s tilltar "doften" markant. smile.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon