Full version: Hönsgödselvatten?
Ramoth
I tråden om nässelvatten näms även hönsgödelvatten.
Självklart blev jag nyfiken rolleyes.gif
Hur gör man det?
Vilken effekt har det?
Är det bra att kombinera med nässelvatten?
osv.....
emmsing75
Om jag har fattat saken rätt så låter man väl bara hönsgödsel lösas i vatten som man sen använder till att vattna de växter man vill göda. Vilken dosering man ska ha tror jag står på förpackningen när man köper hönsgödsel. Jag lyckades ofrivilligt få till hönsgödselvatten när jag lämnade en hink med hönsgödsel på botten ute i regnet och det luktade verkligen skit illa (bokstavligt talat). Tror inte jag skulle ge mig på att gödsla med det frivilligt för jag var nästan på väg att kräkas när jag skulle få ner vattnet eller snarare sörjan (hade nog fel proportioner iof) kring min stackars rabarber. Nu kanske det inte luktar riktigt så fruktansvärt om man använder sig av rätt proportioner men viss varning vill jag ändå utfärda. tongue.gif
olgak
Jag gissar att effekten är densamma som med nässelvatten. Mej jag som köper pelleterad hönsgödsel på säck, brukar strö ut pellets och sedan vattna på. Det känns enklare och fräschare, och luktar väldigt lite.
Ramoth
Hm, å jag som hämtar gödseln direkt hos hönorna biggrin.gif
Men att lösa upp det i vatten låter rätt lockande i alla fall.
När det gäller "naturliga dofter" är jag inte särskillt kräsmagad - men det här kanske blir en helt ny upplevelse laugh.gif
Får väl testa - om inte annat så för att känna om det doftar som ni skriver !
Ophelia
Hönsgödsel är mycket kväverikt och används gärna till växter som älskar kväve. Dock brukar man säga att kvävegödsling ska man inte vara alltför frikostlig med efter midsommar till perenner, träd och buskar.

Hönsgödelvatten kan blandas i delarna 5 dl/10 liter vatten för odling i växthus. 2.5 dl/10 liter vatten för övriga trädgården vattna en gång varannan vecka. Lägg hönsgödel i vatten och låt stå ett par timmar eller över natten. Räcker till ett par kvadratmeter.

Näselvatten kan användas istället för hönsgödsel. Sägs hålla skadedjur borta samtidigt som den har en gödande effekt.
silas
blandade gödselvatten av sån där pelleterad hönsgödsel som man köper på påse. det fick stå i några timmar (enligt anvisning på förpackningen) och jag tyckte inte det luktade särskilt illa. visst luktar det lite gödsel, men hade det på balkongen utan att skämmas.... tongue.gif
Gurkan
Hönsgödsel är bra och billig gödsel och det snabbaste sättet att få ut näringen till plantornas rötter är att lösa upp det i vatten. Jag brukar göra en hink med 5 liter hönsgödsel (pelleterad från påse) och sen fyller jag hinken med vatten, det får stå över natten och nästa dag har man en hink med "chokladpudding" som man kan ta några "klickar" med en planteringsspade av i varje vattenkanna och sen vattna ut.

Behöver man mindre mängd är nog Ophelias recept lagom att blanda direkt i kannan, blanda ihop dan innan du ska använda och rör om ordentligt med en pinne innan du börjar hälla ut det annars ligger alla "godsakerna" som en klump i botten på kannan.

Visst luktar det lite men har du ändå höns i trädgården så gör det nog varken till eller från. Gillar man inte lukten så är det bara att vattna lite efter att man gödslat så försvinner det direkt. Dock, om hinken/kannan får stå några dar så tilltar "doften" markant. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon