josohl
Jag vill ha mer växter och göra det lummigare på baksidan=norrsidan av vårt hus. På vintern och tidig vår når solen inte dit, men under sommarhalvåret når solen över hustaket och det blir då soligt hela dagen och snarare ett söderläge! Jag hade tänkt bygga upp en upphöjd rabatt eftersom det inte finns så mycket jord. Bortanför tomten är det skog, så det är ganska skyddat för kalla nordvindar. En fördel är ju också att vårsol inte når dit för tidigt.
Hur skall jag se på läget? Norr? Söder? Söder fast med högre zon pga risk för kall vinter och vår (annars är det zon 2)?
Jag hade först funderingar på bambu, rhododenron, japanska lönnar mm, men börjar nu bli tveksam när jag ser hur soligt det är på sommaren.
Tacksam för synpunkter och ideér!
kerstin z5-6
Ljust norrläge -rodde går fint -de gillar sol och blommar bättre i sol , men tycker inte om stark vårsol innan tjälen gått -du kan ha samtliga av dina förslagsväxter smile.gif
josohl
Tack för svar! Det jag är mest bekymrad för är att det blir för torrt på sommaren i och med den gassande solen. Jag är inte så pigg på att plantera så att jag måste stödvattna i all framtid om det är sol i mer än en vecka i sträck...
Alexander-VG-zon3
om du vattnar mycket så skulle olika vintergröna växter trivas . som lätt bler bärnda av solen på våren men som ändå vill ha det ljust på somamren .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon