Katti med torpet
09-06-2006, 12:57
Vi klippte ner syrenbersån förr-förra sommaren och då fick naturligtvis gräsmattan glädefnatt och kröp genast intill alla gamla stubbar.
Nu börjar bersån komma upp igen (ca 1 meter) men frågan är vad jag gör med gräset?
1) Låter det vara och tror att det självdör i mörkret allt eftersom bersån blir tätare och högre?
2) Kan jag på något smart sätt få bort/hejda gräset?
Att täcka med plast låter sig inte göras, alldeles för fullt av stubbar och grenar.
Tror ni det hjälper att häva på ett tjockt lager barkflis eller tar sig gräset upp genom det på en gång?
Kan det skada syrenerna att få barktäckning en bit upp på stammen?
Sommartorparn
12-06-2006, 10:10
Det kanske finns andra som har bättre råd att ge, men jag skulle låta gräset vara. I och med att det är en etablerad syren som ni har klippt ner så har den så mycket kraft i rötterna att den kan hävda sig mot gräset. Däremot kan det vara bra att hälla ut tjockt med kogödsel över stubbarna så att syrenen får näring för att växa till sig. Men det är möjligtvis för sent på året att göra det nu, så då får det vänta till nästa vår.
Katti med torpet
12-06-2006, 11:48
Kogödsel lät smart, så får det bli men jag väntar på din inrådan till nästa vår.
Tack för tipset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.