Full version: Klematis
Ann-Christine
Jag köpte en klematis "George" förra sommaren. Fast det är mitten av maj nu så har det inte kommit något grönt än. Är dom sena eller har den dött. Den står i en rabatt utan skydd och jag bor i zon 4. sad.gif
sirugo
Clematis kan vara helmysko.
Jag hade samma problem förra året och då var det inte särskilt kallt. Alla sex plantorna kom till slut. Bor i zon 2 och min MMe Le Coultre kom först för knappt två veckor sedan. Håll ut till juni.
Fialotta
Verkar som dom är lite sena i år...
jag väntar oxå...vi får ha tålamod wink.gif
Lena
Hej

Skönt att höra Era Clematis inte visat sig, jag hade räknat ut mina
två som jag planterade i fjol, en av dem är snowflake som jag hoppades skulle växa mycket i sommar, ingen av dem har kommit upp ännu, då kan jag fortfarande hoppas då

Lena zon 4
Sylvia
Mina har både visat sig plus har stora knoppar på väg att slå ut. Men en del kommer sent i år, allt ovan jord verkar på vissa vara borta men det kommer nytt från marken! Så hav tålamod och vänta lite till!
Ti bee
Här har jag alla stadier! Jag planterade fem stycken förra året, en växer så det knakar (mrs cholomondeley), två växer ganska bra (nelly moser) och två växer knappt alls (dr ruppel och jackmannii). De i västerläge tycka trivas bäst. zon1.
Christer C
Jag bor i zon 2 och min alpklematis cyanea E har hundratals knoppar. Dom andra är dock väldigt sena och har kommit igång senaste veckan. Trodde ett par var döda.
Anders zon III
CITAT (Ann-Christine @ 14-05-2003, 17:21)
Jag köpte en klematis "George" förra sommaren. Fast det är mitten av maj nu så har det inte kommit något grönt än. Är dom sena eller har den dött.

Min ´Georg´vissnade lite på vissa grenar förra sommaren, i år är den död. Alla andra klematis mår bra och alpinan såg jag blommande för fullt idag - men inte i min trädgård än!
Ann-Christine
Idag såg jag att min "George" lever så nu kan jag pusta ut. biggrin.gif

Tack för alla svar som jag fått smile.gif
kerstine
jag vet inte vad jag har för clematis, så jag har alltså inte vetat hur jag ska beskära den och därmed lämnat den vind för våg. nu kommer den så sakteliga på ett väldigt konstigt sätt. hela den onedklippta busken ser rätt död ut, förutom på enstaka bladpar som sitter på meterlånga avstånd från varandra i hela busken. det betyder ju att hela riset lever-i alla fall halvt om halvt. vad ska jag göra? låta den vara (den ser gräslig ut) eller klippa ned den helt om ett par veckor (när jag vet om den blommat)? wacko.gif
Nuttan
CITAT (kerstine @ 21-05-2003, 19:54)
jag vet inte vad jag har för clematis, så jag har alltså inte vetat hur jag ska beskära den och därmed lämnat den vind för våg.

Jag skulle ha väntat för att se vad det är för sort. Olika klematis sköter man ju på olika sätt. En del blommar på årsskotten - då kan man klippa ner hela och man får ändå se blommor. Andra blommar från äldre ved.
Låt dem vara risiga i år så du ser vad det är för sort! När de vuxit lite mer i juni kan du ju klippa bort det som du säkert vet är torra toppar, ev mer om de blommat!
Fialotta
Halloj!
Det var min clematis Alpina som dog och den finns inte ett liv i nu!
Var och köpte mig en ny i går tycker den är mysig för
att den kommer tidigt på våren, sen blev det en till bara för det
en "ville de lyon" av bara farten!
Min Jack Mani kommer som den brukar så fint så
nu är clematis ordningen återställd rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon