|
Diabolique
10-06-2006, 18:14
CITAT (Hannele @ 10-06-2006, 19:06) CITAT (Diabolique @ 10-06-2006, 18:50) MEN det är svar på alla möjliga frågor inom alla möjliga ämnen, vilket iof är nyttigt och superbra. Meningen med FAQ är däremot just att man sammanfattar enbart de allra vanligaste frågorna inom ett specifikt ämne i direkt anslutning till diskussionerna om just det ämnet diskussionen handlar om. Det är för att slippa söka i ett register på alla Frågor & svar på en annan del av hemsidan än forumet, samt för att slippa leta igenom trådarna när det gäller det mest grundläggande inom ämnet. Alla Nya Frågor & Svar. Alla Frågor & Svar, alfabetisk ordning, med information om hur många som ställt frågan. Ja, men det är vid en FAQ helt ointressant hur många som ställt frågan. En FAQ finns till för att färre ska behöva ställa frågan. Dessutom ska den vara i direkt anslutning till forumet där de diskuteras (precis som ingemars inlägg)... Varför känns det som om jag upprepar mig? Och vi ältar samma saker om och om igen... Förstår du nu vad en FAQ är och vad meningen är med det?
Diabolique
10-06-2006, 18:22
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-06-2006, 19:03) Nej varför det ? Nya frågeställare är nya vänner - de som varit här några år har alla sett mina rosor -, mina rabatter osv osv - Frågor är väl roligt?? Forum är väl till för kommunikation -inte en databas ? Om du läser igenom alla inlägg i denna tråd så ser du att en FAQ inte är till för att färre människor ska ställa frågor, utan för att öka förutsättningarna för nya och mer djupgående frågor. Detta genom att tillhandahålla lättillgänglig info i ämnet om det allra mest grundläggande. Jag skulle tro att denna info skulle väcka intresse och ge ett litet hum, så att man genast kan gå in i diskussionen i stället för att behöva plugga på eller ställa frågor om det allra mest basala. Nya frågor är roligt ja. Just därför är en FAQ bra. Nya frågeställare är nya vänner, ja! Just därför är FAQ en fantastisk tillgång för våra nya vänner! Jo, som det är nu så har vissa avdelningar blivit just en databas som man hänvisas till att söka i, istället för att ställa samma frågor som redan ställts. Med en FAQ skulle de inte bli en "databas på samma sätt, utan mycket mer effektivt. Hittills så har alla argument mot FAQ som tagits upp baserats på sådant som egentligen är just fördelen med FAQ. Mycket tråkigt tycker jag, att jag inte lyckas göra mig förstådd.
hellen99
10-06-2006, 21:53
Jo då du gör dig förstådd för de flesta av oss, titta bara på rösterna!
kerstin z5-6
10-06-2006, 22:03
Du har gjort dig förstådd från första stund , en del av de andra växtrelaterade forum jag deltar i har FAQ- jag gillar det lika lite för det . Om man är nybörjare på trädgård är allt nytt -de djupgående frågorna kommer ju ändå , senare . Att bara hänvisas till FAQ eller att få rådet att söka är inte roligt när man är ny på ett forum , snarare hämmar det kommunikationen Vill man bara svara på mer djupgående frågor kan man ju lätt välja de trådarna Jag ger fö ytterst sällan rådet att söka i en annan tråd -utan försöker svara efter förmåga. Däremot tycker jag att hur man startar upp album, och liknande tekniska förklaringar kunder finnas under test tex men inget växtrelaterat -då kan man läsa en bok i stället -eller såråden på baksidan av fröpåsen -generella och därav -ofta felaktiga ...
*Stintan*
10-06-2006, 22:27
Tack Kerstin, du är en pärla! Det är precis det du säger som jag ville ha sagt tidigare. Inga frågor är för dumma för att ställas när man är nybörjare. Ingen kan allt men tillsammans kan vi mycket. Och det är roligt att dela med sig av det man kan.
Diabolique
11-06-2006, 00:59
CITAT Om man är nybörjare på trädgård är allt nytt -de djupgående frågorna kommer ju ändå , senare . Ja, men när allt är nytt så är det väldigt praktiskt att ha de vanligaste frågorna och svaren nära till hands. Nu är väl inte du nybörjare och då har just du kanske ingen glädje av FAQ. Min fråga är bara varför man inte kan unna andra det. Är FAQ ett störande moment för dig i de andra forumen? Tycker du att Ingemars info under Träd och buskar ska plockas bort, eller gör du som de flesta: läser det en gång och sedan inte ens tänker på att det är där, eftersom man redan vet vad som står? Ingemars meddelande är till för nya deltagare och stör inte forumet i övrigt, precis om en FAQ. Ett hjälpmedel. CITAT Att bara hänvisas till FAQ eller att få rådet att söka är inte roligt när man är ny på ett forum , snarare hämmar det kommunikationen Kan du tala om för mig vem som har påstått att man bara skulle hänvisa alla till FAQ eller sökning om man inför en FAQ? Jag är starkt emot att nya som det nu är kan få höra att de ska "lära sig att söka innan de frågar". Däremot skulle färre bli hänvisade till det om det fanns FAQ. Ännu ett argumenten FÖR FAQ som är helt felvridet... CITAT Däremot tycker jag att hur man startar upp album, och liknande tekniska förklaringar kunder finnas under test tex men inget växtrelaterat -då kan man läsa en bok i stället -eller såråden på baksidan av fröpåsen -generella och därav -ofta felaktiga ... Ja, jag är också för en FAQ eller liknande under testdelen av forumet. Jag kan iof det mesta om det, men störs inte alls av att informationen blir lättillgänglig för andra. Men om man vill lära sig hur tekniska saker fungerar kan man väl precis som du säger läsa en bok?  *lite smått ironisk* Nej, lika för alla... FAQ kan behövas i de tekniska delarna för att underlätta för de som inte kan dem, och i vissa andra delar av forumet också ifall någon datanörd hittar hit som inte kan något om växter. Rätt ska vara rätt. Läsa en bok funkar inte heller alltid. Det är så olika råd från bok till bok, att man lika gärna kunde nöjt sig med att läsa på fröpåsen i alla fall. Ett forum är så mycket mer! Massor av olika erfarenheter, råd och tips.
Diabolique
11-06-2006, 01:01
CITAT (Stintan43 @ 10-06-2006, 23:27) Inga frågor är för dumma för att ställas när man är nybörjare. Ingen kan allt men tillsammans kan vi mycket. Och det är roligt att dela med sig av det man kan.  Precis så tycker jag också! Just därför kan vi väl dela med oss lite effektivare av det mest basala genom att ha en FAQ?
CITAT (Diabolique @ 11-06-2006, 01:59) Läsa en bok funkar inte heller alltid. Det är så olika råd från bok till bok, att man lika gärna kunde nöjt sig med att läsa på fröpåsen i alla fall. Ett forum är så mycket mer! Massor av olika erfarenheter, råd och tips. Men... säger du inte emot dej själv lite nu? Om vi nu tar pallkrageodling som ett exempel, så finns det nog lika många sätt att odla i pallkrage som det finns odlare. Jag odlar tex jordgubbar i pallkrage och jag tror inte att andra jordgubbspallkrageodlare (!) gör på samma sätt, använder samma slags underlag tex, eller samma slags jord. Och om jag förstår dej rätt så vill du ha typ: 1. Ta en pallkrage. 2. Ställ den på ett ogräshindrande underlag (se FAQ i avd. för Ogräs). 3. Fyll kragen med jord. (se FAQ i avd. för Jord). osv.... CITAT (Diabolique @ 10-06-2006, 18:50) -----Är det någon som är emot Ingemars text, och som inte tycker att den skulle kunna läggas i de andra delarna?---- Det var väl önskemål från Birger som gjorde att Ingemar la in den texten. Men ska jag vara riktigt ärlig så känns det som en liten (men ändock) pekpinne. Och nu är det nog svårt att plocka bort den.
CITAT (Berith @ 11-06-2006, 09:38) 1. Ta en pallkrage. 2. Ställ den på ett ogräshindrande underlag (se FAQ i avd. för Ogräs). 3. Fyll kragen med jord. (se FAQ i avd. för Jord). osv.... Halaj! Näe, sådär har inte jag gjort. Om man sätter något ogräshindrande i botten så kommer ju inte maskarna till. Om man har kompostjord i kragen så vill man att maskarna skall ha fritt inlopp för det som kanske inte är riktigt nedbrutet. Vad jag vill illustrera med detta inlägg är att det är svårt att ge entydiga, alltigenomgällande svar på trädgårdsfrågor precis som du säger. Vilka svar man än har i en FAQ så finns det_alltid_utrymme till ifrågasättande och invändningar/tillägg. //T
Hannele
11-06-2006, 09:47
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-06-2006, 23:03) då kan man läsa en bok i stället -eller såråden på baksidan av fröpåsen -generella och därav -ofta felaktiga ... Jag läste en bok om barnuppfostran, följde instruktionerna och fick perfekta felfria sjukdomsfria barn.
Hannele
11-06-2006, 09:54
CITAT (Diabolique @ 11-06-2006, 01:59) Ja, men när allt är nytt så är det väldigt praktiskt att ha de vanligaste frågorna och svaren nära till hands. Men detta finns ju redan, se exempelvis Beskära björk. Kansk eska du först kolla vad som finns på Odla.nu..?
hellen99
11-06-2006, 10:41
*Stintan*
11-06-2006, 13:16
CITAT (Berith @ 11-06-2006, 09:38) CITAT (Diabolique @ 11-06-2006, 01:59) Läsa en bok funkar inte heller alltid. Det är så olika råd från bok till bok, att man lika gärna kunde nöjt sig med att läsa på fröpåsen i alla fall. Ett forum är så mycket mer! Massor av olika erfarenheter, råd och tips. Men... säger du inte emot dej själv lite nu? Om vi nu tar pallkrageodling som ett exempel, så finns det nog lika många sätt att odla i pallkrage som det finns odlare. Jag odlar tex jordgubbar i pallkrage och jag tror inte att andra jordgubbspallkrageodlare (!) gör på samma sätt, använder samma slags underlag tex, eller samma slags jord. Och om jag förstår dej rätt så vill du ha typ: 1. Ta en pallkrage. 2. Ställ den på ett ogräshindrande underlag (se FAQ i avd. för Ogräs). 3. Fyll kragen med jord. (se FAQ i avd. för Jord). osv.... Och kan man idag säga åt både nya och gamla medlemar att söka istället för att fråga så lär det ju inte bli färre sådana pekpinnar med FAQ eftersom det då blir ett ställe till som man kan hänvisa till som i sin tur hänvisar till FAQ i andra ämnen. Ska man behöva be om ursäkt för att man ställer en fråga på det här forumet som man eventuellt skulle ha kunnat hitta svaret på i något FAQ i något helt annat ämne eller i någon gammal tråd.
Finns det en FAQ om något brukar jag föredra att läsa den först, och om jag saknar information frågar jag på forumet.
T ex brukar jag frekventera ett forum om spel, och PC-spel kan strula ganska ordentligt som alla vet. De vanligast frågorna finns samlade i ett antal "sticky threads" (Stickies), och de flesta får sina frågor besvarade där. Frågorna som dyker upp däremot brukar vara av typen:
"Jag läste i sticky att jag skulle göra så där och så där men jag får det inte att fungera ändå. Kan ni hjälpa mig?"
Det borde kunna fungera likadant här.
"Jag läste i er FAQ att man bör låta pelargoner övervintra svalt och mörkt, men jag har inget sådant utrymme. Vad gör jag då? Det stod också att man ska beskära dem, men jag förstod inte hur."
Skulle det vara så hemskt farligt, att ha en sådan tråd klistrad längst upp? Som en snabbreferens för oldbies och uppslagsverk för nykomlinghar som inte ens vet riktigt var de ska börja.
Diabolique
11-06-2006, 17:43
CITAT (Berith @ 11-06-2006, 09:38) Det var väl önskemål från Birger som gjorde att Ingemar la in den texten. Men ska jag vara riktigt ärlig så känns det som en liten (men ändock) pekpinne.
Och nu är det nog svårt att plocka bort den. Nej, jag säger inte emot mig själv. Jag vet inte om det är aktuellt med en FAQ om jord eller ogräs till exempel. Jag skulle inte tro att det passar över allt. Men just när det gäller pallkragar så tycker i alla fall jag att det vore bra med en FAQ. Lika så med de tekniska detaljerna om hur man söker mm. Jag ska göra ett exempel på FAQ när det gäller just pallkragar. Sedan får ni klaga hur mycket ni vill på det. Nu klagar ni ju bara på något som är helt lösryckt. Klart att jag skulle kunna klaga på de Svenska lagarna om jag bara satt och hittade på egna knäppa låtsaslagar. Så fånigt... Men lite underhållande.  Japp, jag håller med om att Ingemars text är något av en pekpinne. Skulle den inledas med "De här är de vanligaste frågorna och svaren när det gäller..." (vad det nu gäller). så hade det varit lite mer välkomnande. Och tänk hur mycket trevligare den hade varit med ett glatt "lycka till" som avslutning. Svårt att plocka bort den? Hur menar du? Jag tror att Ingemar kan plocka bort det lättare än det var att lägga till texten... Och det är nog minst lika lätt att lägga till "Lycka till!"som avslut...
hellen99
14-06-2006, 21:03
Hur har du tänkt med omröstningen? Ska du föra den vidare och till högre makter eller?
Hannele
15-06-2006, 15:58
Inte speciellt objektiv omröstning... Nej, det är underhållande med tjatiga frågor. Nej, det är roligt att sega sig igenom alla trådar. Ställer SIFO frågorna på samma sätt, kan man inte lita på svaren.
Diabolique
15-06-2006, 16:15
CITAT (Hannele @ 15-06-2006, 16:58) Inte speciellt objektiv omröstning... Nej, det är underhållande med tjatiga frågor. Nej, det är roligt att sega sig igenom alla trådar. Ställer SIFO frågorna på samma sätt, kan man inte lita på svaren. Det är bara ett utslag av min knäppa humor.  Förlåt. Jag kunde inte föreställa mig att någon kunde vara emot något som var bra för andra och inte skadade för någon. Men det var en liten missbedömning inser jag nu.  Omröstningen var inte menad som något seriöst alls, men idén var det.
Diabolique
15-06-2006, 16:20
CITAT (hellen99 @ 14-06-2006, 22:03) Hur har du tänkt med omröstningen? Ska du föra den vidare och till högre makter eller?  Jag hade inte tänkt något. Tyckte bara att det var en kul grej. Omröstningen var inte tänkt som något seriöst, eftersom jag trodde att det var solklart att alla skulle vara för idén. Alla är ju inte det, och då blir det inte lika självklart att föra det till högre makter. Vi får se. Skulle vara kul att höra vad de högre makterna har för tankar om idén i alla fall.
Hannele
15-06-2006, 16:34
CITAT (Diabolique @ 15-06-2006, 17:20) Skulle vara kul att höra vad de högre makterna har för tankar om idén i alla fall. Högre makter har hittills uppfyllt alla önskningar..
CITAT (Diabolique @ 15-06-2006, 17:20) CITAT (hellen99 @ 14-06-2006, 22:03) Hur har du tänkt med omröstningen? Ska du föra den vidare och till högre makter eller? :huh: Jag hade inte tänkt något. Tyckte bara att det var en kul grej. Omröstningen var inte tänkt som något seriöst, eftersom jag trodde att det var solklart att alla skulle vara för idén. Alla är ju inte det, och då blir det inte lika självklart att föra det till högre makter. Vi får se.
hellen99
16-06-2006, 18:42
Jag tycker att du ska föra det vidare, annars blir ju de som röstat ganska fundersamma och undrar om det fanns något som helst allvar i din fråga, men det kanske det inte var? Du kan väl knappast ha trott att ALLA skulle vara för?! Men som det ser ut i omröstningen så är de flesta för FAQ och då borde du ju informera Göran och Ingmar om det! Eller ???????
CITAT (hellen99 @ 16-06-2006, 19:42) Men som det ser ut i omröstningen så är de flesta för FAQ och då borde du ju informera Göran och Ingmar om det! Eller ???????  Det står väl vem som vill, även dig,  fritt att informera forumansvariga. Finns väl inget som säger att det måste vara trådskaparen som uppmärksammar de ansvariga på att de flesta är för att införa FAQ.
hellen99
16-06-2006, 20:23
CITAT (Betty @ 16-06-2006, 20:31) CITAT (hellen99 @ 16-06-2006, 19:42) Men som det ser ut i omröstningen så är de flesta för FAQ och då borde du ju informera Göran och Ingmar om det! Eller ???????  Det står väl vem som vill, även dig,  fritt att informera forumansvariga. Finns väl inget som säger att det måste vara trådskaparen som uppmärksammar de ansvariga på att de flesta är för att införa FAQ.  Det vet jag väl!!!  Jag förstår inte varför du är så näpsig, precis som om jag vore en mindre vetande! Men det vore väl bra om den som startat hela frågan och vet vad hon efterlyser sänder det vidare!
CITAT (hellen99 @ 16-06-2006, 21:23) CITAT (Betty @ 16-06-2006, 20:31) CITAT (hellen99 @ 16-06-2006, 19:42) Men som det ser ut i omröstningen så är de flesta för FAQ och då borde du ju informera Göran och Ingmar om det! Eller ???????  Det står väl vem som vill, även dig,  fritt att informera forumansvariga. Finns väl inget som säger att det måste vara trådskaparen som uppmärksammar de ansvariga på att de flesta är för att införa FAQ.  Det vet jag väl!!!  Jag förstår inte varför du är så näpsig, precis som om jag vore en mindre vetande! Men det vore väl bra om den som startat hela frågan och vet vad hon efterlyser sänder det vidare! Men hallå där hellen99! Inte var det min mening att vara näpsig - vad du nu menar med det... På intet sätt har jag försökt att få dig att framstå som en mindre vetande - det är något du alldeles själv tolkar in i mina rader! Jag har t.o.m. använt en glad smiley för att visa dig att jag är vänligt inställd i mitt inlägg. Men jag tycker faktiskt inte att det spelar någon roll vem som PMar adm om att det skulle vara välkommet med FAQ i en del avdelningar. Kram på dig
Så mycket tid som du Diabolique vid det här laget måste ha lagt ner på dina inlägg skulle du ha kunnat lära dig ALLT om pallkaragar i någon lämplig bok. Hur orkar du hålla på? Det framgår väl med all tydlighet att i princip ingen är intresserad av nån FAQ om pallkragar. Jag börjar tro att du driver med oss på forumet. Håller du på med någon egen liten märklig undersökning, månntro? Mitt förslag är att tiga ihjäl hela frågan. 5 sidor här och ett par till under "pallkragar". Nää… Helios
CITAT (helios @ 17-06-2006, 01:10) Så mycket tid som du Diabolique vid det här laget måste ha lagt ner på dina inlägg skulle du ha kunnat lära dig ALLT om pallkaragar i någon lämplig bok. Hur orkar du hålla på? Det framgår väl med all tydlighet att i princip ingen är intresserad av nån FAQ om pallkragar. Jag börjar tro att du driver med oss på forumet. Håller du på med någon egen liten märklig undersökning, månntro? Mitt förslag är att tiga ihjäl hela frågan. 5 sidor här och ett par till under "pallkragar". Nää… Helios Det där tyckte jag jag var ett taskigt påhopp helios Vad än Diabolique har för för syfte så är jag övertygad om att hon/han brinner för sin sak Jag har egentligen slutat upp med att " tycka " , när det gäller olika ståndpunkter här på forumet. Detta pga att det inte spelar nån som helst roll vad man än säger; Missförstådd blir man hur som helst. Och det tröttnade jag rätt snabbt på En del har en förmåga att " trycka " ner andra längre än skosulorna i sin iver att vara " forumpoliser ". Jag har inte ett dugg emot ett FAQ, om det skulle visa sig användbart. Vad jag däremot är både ledsen och trött på, är, att om och om igen få till svar; " svar finns här eller där ". Eller " hade du lagt in det " här eller där ", hade du fått fler svar ". Som det är idag, så sitter jag och letar som en " tok " och använder " AND och OR " utan att hitta vad jag letar efter Och, jaa, jag använder avancerad sökning. Och ni ska veta att jag inte frågar i första taget, för svaret finns ju där nån stans. Det gäller bara att hitta det Och för att inte tala om, ( OT), när det mer än en vecka före årets midsommar, ploppar upp en tråd från förra årets misommar, för att tala om för oss att det inte skall startas nån ny  . Det finns ju redan en Sen måste jag säga att jag håller med pejori, när hon " nån " stans i dessa FAQ-trådar sa att det är jättekul att sitta och läsa gamla trådar. Det tycker jag med  . Det har jag gjort i " många långa timmar ". Men inte när jag letar efter info om nåt Ha det gott alla Förlåt! Jag glömde ju elogen till alla er som alltid svarar. Om och om igen, ni är fantastiska
CITAT (Evgeni @ 17-06-2006, 06:53) Förlåt! Jag glömde ju elogen till alla er som alltid svarar. Om och om igen, ni är fantastiska Instämmer! Har flera gånger tänkt på vad duktigt och tålmodigt ni med mycket kunskap delar med er!  Tack för det!
Biggan_
17-06-2006, 08:45
CITAT (Leia @ 17-06-2006, 07:53) CITAT (Evgeni @ 17-06-2006, 06:53) Förlåt! Jag glömde ju elogen till alla er som alltid svarar. Om och om igen, ni är fantastiska Instämmer! Har flera gånger tänkt på vad duktigt och tålmodigt ni med mycket kunskap delar med er!  Tack för det!  Instämmer också! Ni är guld värda!
CITAT (Evgeni @ 17-06-2006, 06:53) sa att det är jättekul att sitta och läsa gamla trådar. Det tycker jag med  . Det har jag gjort i " många långa timmar ". Men inte när jag letar efter info om nåt Ha det gott alla Förlåt! Jag glömde ju elogen till alla er som alltid svarar. Om och om igen, ni är fantastiska DÅ min vän, då startar man en ny tråd och struntar i forumpoliser, som talar om var svaret finns. (i en tre år gammal tråd) för det finns alltid en vänlig själ här, som svarar på frågan och någon som letar upp, och skriver svaret i den gamla tråden.
CITAT (pejori @ 18-06-2006, 09:42) DÅ min vän, då startar man en ny tråd och struntar i forumpoliser, som talar om var svaret finns. (i en tre år gammal tråd)  :lol: för det finns alltid en vänlig själ här, som svarar på frågan och någon som letar upp, och skriver svaret i den gamla tråden.  :rolleyes: :lol: Är man forumpolis om man talar om var svaret finns? Det är väldigt synd att en del inte vill ta tillvara på kunskapen som finns i gamla trådar. Också!! Alla tips och råd och erfarenheter som bytts under dom få år som det här forumet funnits är guld värda.
CITAT Är man forumpolis om man talar om var svaret finns? Nej då. Ett bra sätt om man vill hänvisa till en gammal tråd är att lägga in en länk till den gamla tråden. Det blir enkelt att följa, tycker jag. Däremot blir jag trött om någon skriver: "Sök på dessa orden..." Då brukar jag inte läsa vidare. Men det allra bästa är de som orkar skriva utförliga svar om och om igen! Ni är bäst!!!
CITAT (Berith @ 18-06-2006, 10:08) Det är väldigt synd att en del inte vill ta tillvara på kunskapen som finns i gamla trådar. Också!! Alla tips och råd och erfarenheter som bytts under dom få år som det här forumet funnits är guld värda. det var nog därför jag sa att jag gillar att gräva i gamla trådar tidigare i denna tråden det är INTE samma sak, som att starta en tråd och någon annar skriver ett svar, i en tre år gammal tråd, som letats upp....
Bettson
18-06-2006, 20:40
Sådana här frågenbanker har en tendens att antingen vara så grunda att man överhuvudtaget inte vet vad trädgård och växter är om man skall ha ett utbyte. Eller så blir frågorna så många att de ändå är svåra att överblicka och det blir ett himla grävande om man skall hitta vad man söker. VIsserligen är de flesta av oss vana att gräva, men med spade förstås. En sak som gör just ett fora levande är kommunikationen. FAQ ger mera ett intryck av att läs själv, stör oss inte. OCh jag kan tänka mig kommentarerna. Har sett dom förut. Ifall någon nubliven medlem dristar sig till att fråga. De har kanske inte hittat just det de söker eller så stämmer det inte in precis. Ska de då mötas av ovänliga kommentarer om att de skall söks i FAQ först och lär dig använda sökfunktionen. Jag föredrar faktiskt att man som idag är fri att ställa en fråga och får att vänligt svar, så att den nye medlemmen inte känner dig avvisad. Saker och ting utvecklas nog en del också. Det gär att antalet frågor med tiden kommer att bli väldigt stort och svåröverskådligt och en del saker ganska inaktuella. Vem har funktionen av att rensa i FAQ. Det ligger ju en massa jobb bakom sånt? FAQ tror jag skulle göra att folk kommunicerar mindre och forat blir ett dött bibliotek. Och för övrigt vem är kunnig och aktad nog att svara i ett FAQ bibliotek. Redan som det är nu så kan man bli åthutad med att det är bara verkligt kunniga som skall svara på trädgårdsfrågor. Ett FAQ förutsätter att någon person lägger ner väldigt mycket arbetstid och vem skulle göra det, vi får vara tacksamma att Ingemar lägger ner så mycket tid på oss som han gör. Sedan undrar jag om inte det rätta stället att ställa frågan på är inne på trädgårdsforat. Vi på småprat skall väl inte få hålla oss till någon FAQ-mall. Ordet är väl fritt här, än så länge i alla fall.
CITAT (Bettson @ 18-06-2006, 21:40) --- En sak som gör just ett fora levande är kommunikationen. FAQ ger mera ett intryck av att läs själv, stör oss inte.
OCh jag kan tänka mig kommentarerna. Har sett dom förut. Ifall någon nubliven medlem dristar sig till att fråga. De har kanske inte hittat just det de söker eller så stämmer det inte in precis. Ska de då mötas av ovänliga kommentarer om att de skall söks i FAQ först och lär dig använda sökfunktionen.
Jag föredrar faktiskt att man som idag är fri att ställa en fråga och får att vänligt svar, så att den nye medlemmen inte känner dig avvisad. --- Håller med till alla procent! Speciellt "FAQ ger mera ett intryck av att läs själv, stör oss inte."
CITAT (pejori @ 18-06-2006, 21:15) CITAT (Berith @ 18-06-2006, 10:08) Det är väldigt synd att en del inte vill ta tillvara på kunskapen som finns i gamla trådar. Också!! Alla tips och råd och erfarenheter som bytts under dom få år som det här forumet funnits är guld värda.
det var nog därför jag sa att jag gillar att gräva i gamla trådar tidigare i denna tråden det är INTE samma sak, som att starta en tråd och någon annar skriver ett svar, i en tre år gammal tråd, som letats upp....  Och jag förstår inte - ska/kan/bör/får man inte fortsätta skriva i en gammal tråd?
CITAT (Berith @ 19-06-2006, 08:14) CITAT (pejori @ 18-06-2006, 21:15) CITAT (Berith @ 18-06-2006, 10:08) Det är väldigt synd att en del inte vill ta tillvara på kunskapen som finns i gamla trådar. Också!! Alla tips och råd och erfarenheter som bytts under dom få år som det här forumet funnits är guld värda.
det var nog därför jag sa att jag gillar att gräva i gamla trådar tidigare i denna tråden det är INTE samma sak, som att starta en tråd och någon annar skriver ett svar, i en tre år gammal tråd, som letats upp....  Och jag förstår inte - ska/kan/bör/får man inte fortsätta skriva i en gammal tråd? Det måtte väl ändå va´lättare at svara enkelt på en fråga istället för att leta sig bak till sidan 439 för att ge svaret i en gammal tråd som redan är full av annat än det som frågades om. Om frågan vart uppe alldeles nyligt så kan man juh kanske svara på frågan och även hänvisa till ytterligare svar på sidan 1-5 t.ex. Jag googlar hellre än att får ett svar i en tråd som är tre år gammal  det är precis lika personligt svar jag hittar där. Och du, jag hittar också svar på typ sidan 439 om jag söker, men om jag frågar i en egen tråd så förväntar jag mig ett personligt svar istället för att nån öppnar den sidan jag redan läst.
Aaah nu förstår jag! Det där med tre år gamla trådar alltså. Ni var inte med för tre år sen och då räknas inte dom. Letade just upp en sån där gammal mossig tråd med en fråga som jag undrat över i mer än tre år - Krolliljeförökning! - och förhoppningsvis får jag svar.
CITAT (Berith @ 19-06-2006, 08:50) Ni var inte med för tre år sen och då räknas inte dom. Det där är dina egna ord, ingen annans. Självklart så är det juh inte bara nya kunnskaper som räknas, men det där med att återuppväcka en tre år gammal tråd istället för att ta sig tid att ge ett personligt svar. Jag skrev juh det att jag själv söker och hittar svar på flera år gammla sidor, om du förringar den kunnskapen som gavs då får stå för dig, jag värdesätter den ja, men vill hellst ha personliga svar om jag startar en tråd och frågar om nåt. Men det är juh jag det, andra kanske tycker att det är skit samma vart svaren kommer ifrån.
Diabolique
19-06-2006, 10:37
CITAT (helios @ 17-06-2006, 01:10) Hur orkar du hålla på? Det framgår väl med all tydlighet att i princip ingen är intresserad av nån FAQ om pallkragar. Jag börjar tro att du driver med oss på forumet. Håller du på med någon egen liten märklig undersökning, månntro? Jag orkar faktiskt inte hålla på mer just nu. Jo, jag är intressrad av FAQ när det gäller pallkragar. Inte för att jag själv skulle ha någon nytta av det längre, utan för de som kommer nya till forumet. När jag orkar "hålla på" så ska jag sammanställa FAQ om just pallkragar. Sedan får ni klaga hur mycket ni vill på mitt förslag. Eventuellt kan jag tillkalla de högre makterna då också.  Jag tänkte även punkt för punkt ta upp varför just den fråga och svaret kan vara viktig att ha med. med utgångspunt från tidigare trådar i pallkrageklubben.
*Stintan*
19-06-2006, 10:41
CITAT (Reserv @ 19-06-2006, 09:07) CITAT (Berith @ 19-06-2006, 08:50) Ni var inte med för tre år sen och då räknas inte dom. Det där är dina egna ord, ingen annans. Självklart så är det juh inte bara nya kunnskaper som räknas, men det där med att återuppväcka en tre år gammal tråd istället för att ta sig tid att ge ett personligt svar. Jag skrev juh det att jag själv söker och hittar svar på flera år gammla sidor, om du förringar den kunnskapen som gavs då får stå för dig, jag värdesätter den ja, men vill hellst ha personliga svar om jag startar en tråd och frågar om nåt. Men det är juh jag det, andra kanske tycker att det är skit samma vart svaren kommer ifrån.  Håller helt med Reserv. Utan frågor och svar blir det inget forum och det är inte alls säkert att en gammal tråd ger ett relevant svar på frågan man ställer. Har man inget svar att ge kan man vara tyst tycker jag istället för att hänvisa till gamla trådar för det låter väldigt otrevligt och ingen vet om frågeställaren redan har sökt bakåt och inte funnit svar. Den som vill söka kan finna mycket fakta i gamla trådar men man måste kunna få ställa frågor utan att någon ideligen viftar med pekpinnen. Tur att det finns vänliga kunniga människor här som med glädje fortsätter att dela med sej av sin kunskap
Diabolique
19-06-2006, 10:47
CITAT (hellen99 @ 16-06-2006, 19:42) Jag tycker att du ska föra det vidare, annars blir ju de som röstat ganska fundersamma och undrar om det fanns något som helst allvar i din fråga, men det kanske det inte var? Du kan väl knappast ha trott att ALLA skulle vara för?! Men som det ser ut i omröstningen så är de flesta för FAQ och då borde du ju informera Göran och Ingmar om det! Eller ???????  Ja, jag ska nog informera dem framöver, om de nu inte själva ser tråden. Jo, faktiskt så trodde jag att alla skulle vara för... Argumenten emot känns väldigt svaga enligt min mening, och det trodde jag att alla skulle inse. De som uttryckt sig negativt har mest gjort det för att de själva inte tycker sig behöva det. Då behöver de ju inte läsa FAQ, och skulle således inte behöva påverkas det minsta av att andra får den tillgången. Alltså ett argument av ren missunsamhet. Att använda de snorkiga människorna som argument emot (att de skulle säga "kolla i FAQ" till alla nya), är ett dåligt argument eftersom det inte är FAQ det är fel på utan just snorkigheten hos en del medlemmar som redan finns. Det är som att säga att vi ska ta bort sökfunktionen eftersom snorkiga människor kan skriva "Sök istället för att fråga"...
CITAT (Stintan43 @ 19-06-2006, 11:41) Utan frågor och svar blir det inget forum och det är inte alls säkert att en gammal tråd ger ett relevant svar på frågan man ställer. Har man inget svar att ge kan man vara tyst tycker jag istället för att hänvisa till gamla trådar för det låter väldigt otrevligt och ingen vet om frågeställaren redan har sökt bakåt och inte funnit svar. Den som vill söka kan finna mycket fakta i gamla trådar men man måste kunna få ställa frågor utan att någon ideligen viftar med pekpinnen. Jag tror faktiskt ni missförstår när det hänvisas till tidigare trådar. Det är ju som att bli hänvisad till t.ex. en uppslagsbok och envist säga Neej! jag läser inte gamla böcker. Sååå otrevlig människa! Och jag tror inte att detta bara gäller mej, men när jag läser om nån speciell växt eller insekt eller företeelse som diskuteras i nån tråd så lägger jag den infon och tråden på minnet. Nästa år när frågan ev återkommer (här hos mej eller hos nån annan) vet jag att jag läst det och söker efter tråden igen för att fräscha upp kunskapen. Självklart ska det skapas nya trådar också!
*Stintan*
19-06-2006, 11:32
Nej då det kan inte missförstås men det låter som om somliga tror sig veta att man inte ens försökt att söka. Tror knappt någon kan undgå att se att det finns en uppsjö av gamla trådar att leta i.Dessutom finns det väl ingen regel här på forumet som säger att man måste göra det innan man ställer en fråga.
Som tur är finns det människor som med glädje gärna gång på gång svarar på likartade frågor därför att dom förstår vikten av kommunikation och personligt svar. En hänvisning som dessutom ofta inte är särskilt vänligt skriven är inget svar utan en pekpinne. Och tyvärr finns det ett litet gäng här som tydligen inte kan låta bli att ideligen gå in och tillrättavisa vilket är mycket trist.
CITAT (Stintan43 @ 19-06-2006, 11:41) Tur att det finns vänliga kunniga människor här som med glädje fortsätter att dela med sej av sin kunskap :wub: :wub: Jaaa! En eloge till dem! Jag tycker att det viktigaste är att hålla kvar forumets livsglädje, en kraft i sig. Därför är det självklart att man ska få ställa frågor utan att behöva oroa sig för att frågan är gammal. Däremot tycker jag att vi kunde försöka vara så tydliga som möjligt i rubrikerna. Så att man vet vad tråden handlar om. Då skulle det också bli lättare att söka. Nu söker jag hellre först på Odlas "frågor och svar" innan jag letar här i forumet. Mulle
Ursäkta, men jag är helt borta här. Vem har sagt att man inte får ställa nya frågor eller skapa nya trådar? Länka gärna till det inlägget för jag hittar det inte hur jag än letar.
"Och tyvärr finns det ett litet gäng här som tydligen inte kan låta bli att ideligen gå in och tillrättavisa vilket är mycket trist." Japp, det här med hackandet på att hänvisa till "gamla" trådar är så trist.
CITAT (mulle @ 19-06-2006, 12:55) Jag tycker att det viktigaste är att hålla kvar forumets livsglädje, en kraft i sig. Därför är det självklart att man ska få ställa frågor utan att behöva oroa sig för att frågan är gammal. Håller med!
*Stintan*
19-06-2006, 13:42
CITAT (Berith @ 19-06-2006, 12:56) Ursäkta, men jag är helt borta här. Vem har sagt att man inte får ställa nya frågor eller skapa nya trådar? Länka gärna till det inlägget för jag hittar det inte hur jag än letar.
"Och tyvärr finns det ett litet gäng här som tydligen inte kan låta bli att ideligen gå in och tillrättavisa vilket är mycket trist." Japp, det här med hackandet på att hänvisa till "gamla" trådar är så trist. Ingen har såvitt jag vet sagt det men om man kommer ny och ställer en fråga så blir man ibland bemött som om man är dum som frågar om något som har besvarats tidigare. Det kan ju bero på hur man formulerar sin hänvisning till tidigare trådar möjligen. Jag har själv läst och kollat på det här forumet under drygt ett år innan jag blev medlem och därefter har jag inte sagt ett ord förrän ganska nyligen men jag har under den tiden sett att ett ganska stort antal nya medlemar fått ett inte så lite bryskt mottagande av någon outgrundlig anledning. Det kan ju väldigt lätt bli så att en nykomling inte känner sig välkommen. Tror inte jag är ensam om att ha funderat länge på om man verkligen vågar ställa en för somliga "dum" fråga. Berith du vet mycket väl vad jag menade eller så vill du inte förstå. Jag har inget emot att man länkar till en gammal tråd på ett vänligt sätt men gör man det så att frågeställaren känner sig dum och ovälkommen så är det inte bra för forumet. Många frågor är dumma i den kunniges ögon men inte för den som frågar. Jag skulle önska att mina egna barn ville komma hit och ställa sina nybörjarfrågor eller vad dom nu undrar om utan att känna sig dumma för att dom inte läst en massa gammla inlägg och eftersom jag vet att det finns människor här som är villiga att svara på deras frågor så rekommenderar jag forumet till dom eftersom det finns en stor kunskapsbank. Ingen är tvingad att svara på någons frågor och ibland känns det bara som att kunde inte det svaret fått vara osagt.
CITAT (Stintan43 @ 19-06-2006, 14:42) Berith du vet mycket väl vad jag menade eller så vill du inte förstå. Jag har inget emot att man länkar till en gammal tråd på ett vänligt sätt men gör man det så att frågeställaren känner sig dum och ovälkommen så är det inte bra för forumet. Många frågor är dumma i den kunniges ögon men inte för den som frågar. Ingen har skrivit det men ändå är det flera som har läst det... Sökte på ordet dum och fick napp på 104 sidor. Läste inte alla sidorna men hittade en hel del roliga, intressanta och tänkvärda trådar bland dom. Sökte också på ordet ovälkommen och fick upp 9 trådar. Släpper det här nu, vi har kommit en bit från ämnet i rubriken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|