Full version: Det växer
Gurkan
För 6 månader sen flyttade jag till mitt hus och var mer än sugen på att börja odla. I december var här bara gräsmatta, jag köpte en bra spade och skyndade mig att sätta igång innan frosten satte in.

Nu har första våren passerat och det lär vara sommar på gång. Så här ser det ut hemma hos mig just nu.

Sparrisen växer så det står härliga till, 50 plantor Rambo F1

Vitlök närmast, sen jordärtskocka, charlottenlök och längst bak gul lök.

Mangolden trivs, närmast Perpetual Spinache, sen en med röda stjälkar och en med gula.

Närmast mangold sen röd- och gulbetor.

Här ska växa två sorters bondbönor.

Majs på gång, 10 såna brätten står i kallväxthuset och väntar på att jag ska gräva ett land åt dem. Suck.

Kronärtskockan börjar ta sig. En del av plantorna jag satte ut häromveckan verkar ha ruttnat i rötterna ... tur att jag har massor av extra plantor att försöka igen med.

Ett rejält tomatland måste man ju ha, här ryms 19 plantor, ytterligare 10 + 10 ska stå vid staketet och husväggen i bakgrunden.

Tja, det är lite av vad som växer här just nu, så underbart att redan kunna gå ut och plocka små späda mangoldplantor, färsklök, kryddor och de sista asiatiska kålbladen innan de förstörs helt av blomningen.
Svante, zon 1
Snyggt! Nu blev jag sugen på att gå ut och fota litet. Jag är speciellt impad av dina 50 sparrisplantor, jag som tyckte vi hade mycket med 20.

En liten fråga: Menar du verkligen bondbönor? De brukar väl växa utan stöd?
fandolin
Inspirerande!
Susanna
Stiliga odlingar!

Tomatlandet var fiffigt ordnat! Jag har alltid haft problem med hur jag ska stödja plantorna, du tycks ha hittat den optimala lösningen!

Vad är gulbetor? Alltid nyfiken på okända saker.

Jag har också stöd till mina bondbönor, de är ju rangliga och tål inte alltför mycket vind tycker jag.
Gurkan
Gulbetor är gula rödbetor, odlas och används på samma sätt.

Får se hur jag gör med bönstöden. Spaljen är lätt att flytta så den kan få göra nytta nån annanstans.

Runåbergs om Bondbönor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon