Full version: Sötkörsbär Stella
Netten
Fick i födelsedagspresent från man och barn ett sötkörsbär som heter Stella. Läste att det blir mellan 6-8 meter högt ohmy.gif och vi som bara har en liten radhustomt och tätt till grannar blink.gif

Jag borde kanske byta det till något som inte blir fullt så stort, eller kan man hålla hålla efter höjden utan att för den delen förstöra trädet? Vad tror ni?

En annan fråga, när jag letade runt efter information såg jag att en del körsbär kallas för pysslingträd, vad innebär det?
*Stintan*
Jag hade ett stella och det blev väldigt stort på både höjden och bredden och ganska fort dessutom. Tycker också att det finns betydligt godare bär än dom Stella gav men dom var fullt ätbara. Kan du byta så gör det hellre
än att försöka beskära.
Åsa, mälardalen zon 2
Pysslingsträd = Man har ympat på en svagväxande grundstam som heter Gisela 5. Den svagväxande grundstammen gör så att trädet bara blir en tredjedel så stort som det hade blivit ifall man använt vanliga grundstammar. Även Stella går att få som pysslingsträd. Pysslingsträd kostar dock mer än de som är ympade på vanlig grundstam.
Netten
Det är nog bäst att jag beger mig till trädgårdshuset och konsulterar dem och frågar om det finns möjlighet att byta.

Vilken sort skulle man kunna tänka sig istället som är godare?
Netten
Det var inget pysslingträd så jag har bytt det till ett äppleträd istället, närmare bestämt James Grieve. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon