Full version: Vattentrappa
Julia03
Hej!
Jag skulle så gärna vilja höra vattnet porla även i min lilla
radhusträdgård på 70 kvm! Men jag vill bygga själv med
stenar så den ser naturlig ut och inte med
färdiga betonglösningar.

Trädgården är ju helt platt så jag får väl mura upp något. Kanske en minidamm i slutet. Är det någon som har några tips? Bilder? Böcker?
Material?
rolleyes.gif
Anma
Vi hade en lite damm mitt på tomten på gräsmattan när vi bodde i radhus. Den var lite njurformad och 1,3meter på det bredaste stället. Det var jättefint! Har tyvärr inga foton på det i datorn.
kerstin z5-6

Den här är stor , men kunde lika gärna vara hälften , också njurformad
sandstrand med grus o natursten på ena sidan
Vad som finns bakom dammen är viktigt så den inte ser så ensam ut i gräsmattan
Åsnan
Hej när jag grävde min damm (10 kvardrat 70 djup) lade jag jorden på en lång hög på sidan, höjde det ännu mera med stora lätt betong blok. Skar isär 6 plastflaska på längden, byggde sedan 12 pappkartonner 10cm brett o högt o så långt som flakorna var. La flaskorna med de öpna sidan nedåt, fyllde alla med cement, vips en varttentrappa, porrlande o snygg, jätte enkel. Kan skicka kortet om ni vill ser den per majl.
Bodenblomman
CITAT (Åsnan @ 18-03-2007, 18:25) *
Hej när jag grävde min damm (10 kvardrat 70 djup) lade jag jorden på en lång hög på sidan, höjde det ännu mera med stora lätt betong blok. Skar isär 6 plastflaska på längden, byggde sedan 12 pappkartonner 10cm brett o högt o så långt som flakorna var. La flaskorna med de öpna sidan nedåt, fyllde alla med cement, vips en varttentrappa, porrlande o snygg, jätte enkel. Kan skicka kortet om ni vill ser den per majl.

Din beskrivning gjorde mej nyfiken. Kan du inte lägga ut en bild här på forumet?

/ Susanne
Åsnan
Hej. här kommer kort från förre året då vattenfallet bara var 6 steg hög. Skall ta nya kort o skicka senare. thanks.gif
Ewa L
Tyckte din vattentrappa lät jätteintressant och spännande. Men jag fattar ingenting! crying.gif
Blev dessvärre inte ett dugg klokare av bilden.

Kanske för tidigt på morgonen.
Morbid
Ahaa..

Jag tror att jag fattar..

Du tog en kartong och lade en kluven petflaska i den, med den öppna halvan nedåt. Tömde på betong och lät den brinna ihop. Vände på det hela och tog botr allt som inte var betong. Upprepade det hela till du fått det antal du ville ha. Men visst har du lagt dom lite omlott?
Åsnan
[attachment=918:Snö_113.jpg]Här kommer en ny tydligare bild på vattenfallet. Jodå Morbit du har fattat helt rätt hur jag gjorde.
Tejpa ihop delar av lådan med vanlig tape, så kan du använda formen många gånger tummenupp.gif . Vattenfallet ser kanske tråkigt ut just nu, men det blir jättevackert när det gröna täcker allt det fula. Jag läste att man kan drapera tunt hönsnät runt hela underdelen o sedan doppa en grov tygbit i cement o drapera över hönsnätet. kommer att se ut som klippor. Om du sedan penslar med filmjölk växer det snart mossa på också. Var det tydligare nu, jag lovar att det är enkelt. wub.gif
Limeblossom
Men gud så smart! Vill också gärna ha någon sorts vatten i trädgården men så länge barnen är små så får det vara. Kan tänka mig att dom skulle vara blöta jämt smile.gif
Ewa L
Tack Åsnan för bilderna thanks.gif
Jag är helsåld på den idén! Tänkte använda locken till kartongera med A4-papper till kopiatorer. Tror det blir perfekt och jag har obegränsat av dem.
Däremot är jag lite orolig hur jag får bort flaskhalvorna ur betongen. Gjöt några utekrukor för två år sedan och det var lögn i h-e att få bort innanmätet. Vet ej vad jag gjorde för fel.

Hur som helst, här tänkte jag mig vattenfallet, parallellt med Bergenian:

Den befintliga "dammen" är alltså knappt synlig här i gräsmattan. En annan vy:

Det framgår inte av bilderna men det är rejält brant bakom dammen.

Lovar att lägga ut efter-bilder också, hur misslyckade det än blir! laugh.gif
Morbid
CITAT (Ewa L @ 13-04-2007, 08:05) *
Tack Åsnan för bilderna thanks.gif
Jag är helsåld på den idén! Tänkte använda locken till kartongera med A4-papper till kopiatorer. Tror det blir perfekt och jag har obegränsat av dem.
Däremot är jag lite orolig hur jag får bort flaskhalvorna ur betongen. Gjöt några utekrukor för två år sedan och det var lögn i h-e att få bort innanmätet. Vet ej vad jag gjorde för fel.

Hur som helst, här tänkte jag mig vattenfallet, parallellt med Bergenian:

Den befintliga "dammen" är alltså knappt synlig här i gräsmattan. En annan vy:

Det framgår inte av bilderna men det är rejält brant bakom dammen.

Lovar att lägga ut efter-bilder också, hur misslyckade det än blir! laugh.gif

För att lätt få bort flaskorna, pensla på t.ex matolja där det kommer att läggas betong. Då släpper det lättare..
Åsnan
Jag tapade de halva flaskorna i kartongerna med målartape, lätt att ta bort flirting.gif .
Jag kunde också forma om (tex lite längre utlopp) med tape o lite pappersbitar.
Hos mig vastnade inget i cementen, så jag har använd samma mall många gånger.
Om du kanske inte sag det på bilden så hade jag en lite bit av gummiduken i varje utlopp, då riner vattnet lite bättre.
Klistrat med Karlsons eller silikon.
Du kan väll visa en bild/kort när du är färdigt?
Det blir i alla fall mycket syre i vattnet när det faller ned så många steg, o därmed rent i friskt vatten.
Har just nu många paddor o salamandrar blush.gif (drer??) i dammen.
Åsnan
Hej Lime blossum. Lite send svar, du berättade att dina barn skulle blir blött, min katt har kommit på att en del vattenfallsdelar slap.gif står löst o går att vända lite utåt eller innåt. Så tommer han nästan hela dammen ranting.gif . Så vad ni än gör, om ni gör något Sätt fast allt[size="6"][/size] ifall ni har barn, katter eller annat på ben.

Ewa L. Jag ser att det är en rejäl backe så det blir nog jättefint. O i din damm drunknar i alla fall ingen giggle.gif .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon