Full version: DET SVÄRMAR........
Lewen
Det svärmar av flygade kopparfärgade skalbaggar på halva gräsmattan nu på morgonen.

Antar att det är ollonborren som kläckts. Men jag som använt nematoder nu på våren - vad lurad man känner sig.

Vad ska man göra nu för att bli av med dem? Kryper de ner i gräsmattan igen eller var tar dessa "borrar" vägen???

HAr hört att man kan vattna ut Myrr, men är det försent nu??

Mvh
L
Flyguy
Jag har nu samma svärmar här, vad jag förstår är det Trädgårdsborren som kläcker. Enligt litteraturen skall den kunna ge sig på rosornas kronblad, men larven skall vara besvärligare eftersom den ger sig på allehanda rötter. Jag har ändå inte sett några skador på växtligheten, så jag låter dom hållas så länge.... unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det var nog kanske fel tid du använde nematoder det måste vara varmt i marken då de används, det måste minst vara +10 men helst ännu varmare för att de ska arbeta bra. I augusti-september kläcks det nya larver och då är det varmt i marken så det borde vara den tiden nematoderna arbetar bäst, ofta kan de dock ligga vilande ifall marken inte torkar upp så mycket, så har de inte dött sätter de kanske in en stöt mot de som kläcks under sensommaren.

http://www.bionema.se/?lang=se&menuID=1&subID=2
Lewen
Hmm, kan vara så att jag vattnade ut dem för tidigt.

Men det lustiga med dessa flygande skalbaggar är de har försvunnit vid 17-tiden två dagar i rad, från att ha varit som ett svart moln över gräsmattan till att alla är putsväck. Vart tar de vägen?? Kryper de ner i jorden samtidigt. Jättemärkligt.
Airamya
Ja, det där är underliga små krabater, har man otur så kan de förstöra hela gräsmattan. Barnen här kallar dem för Junibaggar, ett passande namn eftersom de försvinner så fort Juni tagit slut smile.gif
Ewa smålänska höglandet
CITAT (Flyguy @ 11-06-2006, 12:17)
Jag har nu samma svärmar här, vad jag förstår är det Trädgårdsborren som kläcker. Enligt litteraturen skall den kunna ge sig på rosornas kronblad, men larven skall vara besvärligare eftersom den ger sig på allehanda rötter. Jag har ändå inte sett några skador på växtligheten, så jag låter dom hållas så länge.... unsure.gif

Du har så rätt
Blommorna slog ut igår och ser ut så här, jag blir så trött

Louis Bugnet

Finlands vita ros

Mary Queen of Scots
HildeQ
hmmm trädgårdsborre.

Jag har jagat dem i 3 år nu; det första året för hand och de två sista åren
med dammsugaren (tusentals!). Men eftersom antalet inte verkar minska,
lät jag dem vara i fred i år.
rolleyes.gif
Och det borde jag inte ha gjort...

Först åt dem på prästkragens kronblad och så snart vresrosen slog ut,
började de kalasa på dess väldoftande, vita kronblad.
unsure.gif

Nästa år blir det jakt igen!

]-[ildeQ
Whiskuchi
CITAT (Airamya @ 12-06-2006, 12:00)
Ja, det där är underliga små krabater, har man otur så kan de förstöra hela gräsmattan. Barnen här kallar dem för Junibaggar, ett passande namn eftersom de försvinner så fort Juni tagit slut smile.gif

Har också bara hört namnet Junibagge (förutom Hitlerbagge som en på jobbet kallar dem) Har varit lyckligt förskonad från dem tack och lov..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon