Nikodemus2
10-06-2006, 10:04
Hejsan!
Nu blir jag snart tokig.Jag har skadedjur på mina bigaråer år efter år.Det är svarta små djur som tar skotten så att bladen "knyter "sig.(ser nästan ut som små rapsbaggar)Dom brukar komma precis när bladen kommer på våren och sen sitter dom och kalasar hela sommaren. Jag har försökt spruta med Pyrex när trädet var litet men nu är det ganska stort så då är det inte så enkelt längre plus att jag gillar inte det där med gifter när man skall äta bären från trädet.
Är det någon vänlig själ som har någon ide om vad det kan vara och hur man blir av med dom.
Tack på förhand!!
/N
Åsa, mälardalen zon 2
10-06-2006, 10:09
Det är bara vanliga svarta bladlöss som sätter sig i topparna på körsbär ingenting som är farligt eller som tar död på trädet.
Det går aldrig att till 100% bli av med bladlöss på träd man får nöja sig med att minska ner dem, ex. genom att nu och då spruta med en hård stråle från vattenslangen. +Gynna de naturliga fienderna vilket man gör genom att sluta spruta med medel, även nyckelpigelarverna dör av insektsmedel.
Nikodemus2
10-06-2006, 10:24
Nä det är väl möjligt att det inte tar död på trädet men det är ingen vacker syn när dom har kalasat en hel sommar. Alla skotten blir som stora svarta klumpar.Trädet står på framsidan av huset och man ser det varje dag. Har hört om några klister remsor man kan sätta runt stammen.Kan det vara nått?
Åsa, mälardalen zon 2
10-06-2006, 10:39
Nej klisteremsor funkar ej mot bladlöss, det klisteremsorna används mot är frostfjäril (den vinglösa honan kryper upp för stammen och fasnar). Bladlöss har bevingade individer som kan flyga, bladlöss kan idka jungfrufödsel = det behövs bara en lus för att det ska bli flera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.