Full version: Er vackraste rabatt?
Beatrize_74
Jag önskar mig en rabatt i födelsedagspresent nu i kommande juli.

Nu älskar jag att gå omkring och drömma om vilka olika växter jag ska plantera där.

Hur ser DIN finaste rabatt ut?
Varför är den så fin?
Vilka växter har du där?
Ungefär hur stor är den?
Kräver den mycket underhåll?
Vill du bygga ut den på något sätt?

Spännande att höra och få lite inspiration.
Madeleine1
Hm.... min vackraste rabatt är en hörnrabatt med en låg mur i rött tegel som bakgrund.

Den innehåller:
Astílbe chinénsis
Hosta (Bight Lights)
Löjtnantshjärta (Alba)
Sockblomma, blekgul (Sulphureum)
Clématis chiisanensis (Love child)
Akleja (Nora Barlow)
Jungfrunäva
Stor axveronika (Album)
Gemsrot
Doftpion (Lady Alexandra Duff)

...och en massa vårlökar& blåsippor.

Anledningen till att jag tycker så mycket om den är att den är fylld, det är alltid något som blommar. Först blommar de gula (Gemsroten och något mer som jag inte vet namnet på) och sedan de vita blommorna (nävan "miss-matchar" visserligen, men strunt samma, den får bo där så länge!).

Vartefter jag hittar nya grejer att plantera i den får den bre ut sig åt sidorna. Den är triangelformad, men ganska rund i formen. Högre mot hörnet, lägre mot gräsmattan.

Rabatten kräver inte mycket underhåll. Vi gjorde en brutal ogräsrensning i den för ett par år sedan och sedan dess räcker det att knycka ett och annat enstaka ogräs någon gång då och då. Jag klipper bort överblommat om det ser skräpigt ut - inte annars, men that's all.
Karin72
Har du inte några foton? Jag behöver också inspiration, jättekul att få se hur andra har det!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon