Full version: Lämplig häck?
Mimsan
Hej, har precis registrerat mej här! VErkar finnas många kunniga människor som kan hjälpa! Vi har bott i villa ett år nu och är nybörjare vad gäller trädgård! Vi ska anlägga en häck för insynsskydd på vår baksida som vetter mot norr. Det är bra jord. Vi bor i Stockholmsområdet och räknas väl till zon 3 har jag för mej. Vi vill gärna att häcken blir stor o hög så snabbt som möjligt eftersom våra barn är små och vi behöver den som gräns för dom samt insynsskydd mot vår baksida. Har läst om snabbväxande häckar här på sidan och funderar lite nu över " Bärhäggmispel" eller Kopparhäggmispel". Vad tror ni? Kan det funka? är dom dyra? Vi vill inte ha en häck som vi får lägga mycket tid på att klippa, det hinner vi inte! Dom är väl inte giftiga? Tänker på barnen. Hur är vanlig hägg? Får för mej att den är mer snabbväxande än syrén, den växer väl VÄLDIGT sakta, eller?
Jätteglad om nån orkar svara mej, en nybliven trädgårdsentusiast som har mycket att lära!!!
Mvh,
Mimsan smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Häggmisplar blir inte jättetäta små ungar kan lätt ta sig igenom ifall man bara låter dem vara friväxande, de har en ganska gles förgrening. Det går ju att få häggmisplarna täta genom klippning men då släpper man bara upp dem ca 20cm per år i höjd. Likaså är det med häckväxter som liguster de brukar man också behöva beskära så att man bara släpper upp dem ca 20cm per år. Häggmisplar kanske är snabbare än syren i starten men syrenen brukar sätta fart efter 2-3år. Häggmisplar är inte giftiga, bären är ätliga även om de är lite fadda men de går bra att blanda med andra bär/fruktslag i exempelvis sylt. Häckplantor av häggmispel brukar inte vara speciellt dyra. Häggmisplar är finast i soligt läge i skuggigt läge kan höstfärgerna utebli.

Thuja är kanske inte så kul men det är nog den växten som blir tät snabbt och växer ganska snabbt.

Ett annat alternativ ifall man vill ha en friväxande häck kanske är någon slags Aronia, vet inte hurpass snabbt de växer men grannarnas buskar ser tätare ut än mina häggmisplar. Även Aronior har ätliga bär som exempelvis kan användas till saft.
Mimsan
Tack Åsa för ditt svar!!!!!!!
Ja, vi får väl fundera! Thujor känns lite trista precis som du också indikerade, lite kyrkogård tycker jag....
Ska se om jag hittar nån bild på Aronia! Tack än en gång!
Ann i Göteborg
CITAT (Mimsan @ 14-05-2003, 20:23)
Vi ska anlägga en häck för insynsskydd på vår baksida som vetter mot norr.

Hej

Jag förstår inte riktigt vad du menar med vetter åt norr? Har du
sol där någon del av dagen eller inte alls?

F.ö. kan du läsa mer om Aronia på t.ex. www.arborea.se eller www.eplanta.com.

Jag har både Aronia och Amelanchier i trädgården och små barn. Bären är fullt ätliga, men kanske inte de godaste utan istället som sylt och det blir mycket bra. Båda buskarna är mycket vackra alla årstider, men jag låter dem vara friväxande.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon