Conny P
10-06-2006, 12:13
Hej!
Jag fick ett persikoträd för ca 5 år sedan. Det har givit en del frukt i ett par år, men jag ser att trädet inte mår bra. Löven glesnar, en hel del grenar dör.
En del löv har oranga - röda missfärgningar.
Bor i Blekinge och trädet står just intill en en bokskog. Antar att marken är en aning sur. Skall jag kalka, gödls med ngt speciellt?
Conny
Låter som krussjukan, en svamp och som drabbar alla mig kända persikosorter. I de knallröda, oranga, gula fläckarna på bladen brukar också missformningar och bubbligheter uppstå när det är krussjukan.
Träden kan leva hyfsat väl ändå. Växtkraften och orken att utveckla frukter sätts ned beroende på hur mycket bladmassa som angrips. Jag brukar ta bort det av bladen som är missfärgat, och lämna så mycket bladmassa kvar som möjligt. Även halva blad alltså.
Min erfarenhet är att man inte får bort men lite kan förminska spridningen genom att man tar bort angripna blad. Å andra sidan har jag inte testat att låta dem sitta kvar. Men med tanke på att det är en svamp tycker jag tipsen om att ta bort det angripna är logiskt.
I övrigt gäller som med andra träd som är angripna - vattna, ta bort grässvålen under kronan. Gödsla tror jag inte så mycket på om jorden är normal. Är den sandig eller kompakterad kan det vara läge att luckra och blada i kogödsel innan midsommar.
Glöm inte attt njuta av de frukter du får... Svampen utvecklar sig lite olika mycket beroende på klimatet, så nästa år kan bli bättre.
Jan af Lisö
13-06-2006, 11:23
... eller så åker man till något annat EU land och köper medel mot svamp och besprutar trädet tidigt under våren (innan löven vecklas ut).
Ophelia
13-06-2006, 15:31
Jag har hört att Biobalans ska vara bra samt även vanligt omskötsel. Tyvärr försvinner ju inte sjukdomen men att ta hand om trädet kan få det att klara av attackerna på ett bättre sätt. Ge trädet en rotblöta om det är mycket torrt.
Ta bort angripna blad. bränn dem. Klipp av grenar som är angripna (torra) 10 cm in på frisk ved.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.