Mimsan
Hej igen alla kunniga!
Har ännu en fråga, vi vill sätta rosenbuskar, nån vacker vit sort, en bit utanför föntrena i vårt burspråk. Det vetter mot norr, vilken sort rekommenderar ni? Gärna en lättskött variant om det finns!
Tack för ev svar,
Mimsan rolleyes.gif
Kajsa
Gå in på www.floralinnea.com
under rubriken "att välja rosor" hittar du rosor för
skuggiga platser och norrväggar.
Katrina
Kommer det ingen sol alls på den plats du tänkt plantera rosor? Rosbuskar är i allmänhet bäst och mest benägna att växa i sol.
Men visst finns det en del som går hyfsat även i skugga. Då kommer nästa fråga - vilken zon bor du i?
Det är en väldig skillnad på att odla rosor i Kiruna resp Ystad.... tongue.gif

Madame Plantier går till zon 5, doftar gott och blommar på sommaren, blir ca 1,5m i zon 1
Maxima går till zon 7 börjar blomma i juni och resten av sommaren, doftar gott, kan bli 2m eller mer i zon 1.

Båda är buskrosor, om det är rabattrosor du önskar dig, vet jag ingen som fungerar i norrläge.

Urvalet blir förstås större och större ju längre söderut du bor.
Lars
Rosa pimpinellifolia 'Plena' tror jag den heter - Finlands vita ros. Ska klara skuggigt.

Blanc Double de Coubert ska tydligen vara vit, halvfylld och dofta mycket - blomma i juli-nov och vara skuggtålig, men med det inte sagt att den tål hur mkt skugga som helst, och det bästa är att den är härdig i zon I-VII. Jag har dock aldrig hört talas om den... Men den ska tydligen vara lättskött, 1,5 m hög. Tät och frisk. Hittade den i Rångedalas katalog, Rångedala plantskola

Nevada är ju krämvit, men den är också skuggtålig, lite hög kanske, 2-3m.

Är det någon annan som har erfarenheter från Blanc Double de Coubert, så vill jag gärna höra - den låter intressant.

Lars
Katrina
Blanc Double de Coubert är vacker, doftar gott, blommar länge, växer bra.
Detta sagt utifrån erfarenhet av 1 st! smile.gif

Men....för det finns ett men;
när det regnar klistrar knopparna ihop och ruttnar och blommor som är utslagna blir fula och sladdriga.

En riktig "finvädersros"!
Lars
Det ante mej att det var något MEN... Den var nästan lite för bra slr att vara sann. Har planer på att sätta den in mot husväggen vid balkongen, så den borde får lite regnskydd uppifrån och från 2 sidor. Testa kan man ju alltid...

Lars
Anders zon III
´Abbotswood´lär gå bra vid nordvända väggar, upp till zon VI.
Mimsan
Tack allihop för era svar!!!!!
Jag glömde tala om att vi bor i Sthlm, i Nacka och jag tror det är zon 2 eller 3?
Tack än en gång!
Mimsan biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon