Full version: Kaprifol
Sadetta
jag undrar sår man kaprifol med frön eller stickling......
Åsa, mälardalen zon 2
Sår gör man alltid med frön biggrin.gif

Men det enklaste sättet att föröka kaprifol på brukar vara med sticklingar eller avläggare och då får man en klon av den plantan man tog sticklingen/avläggaren.

Kaprifoler får dock bär med frön i men då kan man få en genetisk variation + man brukar ofta behöva kallstratifiera klematisfrön så fröförökning är inte den snabbaste förökningsmetoden.
Sadetta
Ok tack, nästa problem blir att hitta kaprifol så att jag kan låna wub.gif några sticklingar. biggrin.gif
Sadetta
Åsa, glömde en sak, vad betyder det att kallstratifiera..... wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Kallstratifiera = man sår fröet som vanligt och vattnar lite sedan får sådden stå någon/några dagar i rumstemp och svälla och sedan stoppar man hela sådden kallt (optimal temp +0-5C) för att simulera en vinter i någon/några månader, dessa fröer är programmerade att gro efter en vinter.
IceCube
Kan man sticklingföröka i vatten??
IceCube
Skuter upp frågan. Kan man sticklingföröka i vatten? Går det med vildkaprifol som inte är en äkta kaprifol?
Bjäbban
Jag har kaprifol som är ine på sitt 3:de år (vild kaprifol köpt på plantskola) de växer som sjuton men det syns fortfarande inte till några blommor...(3 st och ingen har blommat)
Någon som vet om jag har gjort nåt fel eller om det tar flera år innan de blommar??
IceCube
Det tar lång tid för vildkaprifol (inte äkta kaprifol) att blomma till skillnad från kaprifoler. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon