linaloviza
10-06-2006, 17:23
Sköter man sin orkidée som tappat alla blommor på något speciellt sätt?
Har hört att den kan blomma igen om ett halvår, ett år - stämmer det?
Lotta B
10-06-2006, 19:09
Det beror på sorten. En del vill ha en viloperiod med svalare nätter exempelvis för att blomma om, andra blommar om ändå. En del blommar inte om de står för mörkt. Mina orkideér blommar för det mesta 1 gång per år, sedan ser de bara tråkiga ut.
Biggan_
10-06-2006, 19:19
Vilken sort är det?
linaloviza
10-06-2006, 20:41
Hm, ja det där med sort...
Jag hade sortnamnet på den som var nedstucken i krukan men efter ett tag slängde jag den för jag var så säker på att jag kom ihåg vad det var...
Om jag inte minns helt fel så var det en phalaenopsis.
kristerh
10-06-2006, 21:03
Om det är en phalaenopsis behöver det inte ta ett halvår innan den blommar igen, visssa sätter igång ganska på en gång efter den tidigare blomningen medans andra kan ta flera månader på sig,
kontrollera jorden nu när den inte blommar, är barkbitarna (komposten) hela o fina behöver du inte byta, men om den börjar se ut som vanlig blomjord måste du byta, gärna med en blandning av vitmossa o barkbitar och ev lite kokosfibrer.
krister
gå in på www.neovita.com/orkideer och på skötsel och råd, därifrån kan du välja på bla. phalaenopsis.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.