linaloviza
Hur tåliga är kryddor som basilika, timjan och rosmarin att ha i trädgården?

Har en tex en basilika som jag köpte i mataffären, som trivs och frodas på fönsterbrädan, och jag funderade på att plantera den i trädgården men jag vill veta om den är känslig eller om det är något speciellt att tänka på?

Ska de vattnas mycket och ofta?

Andra odlingstips av kryddor mottages också tacksamt!
Alexander-VG-zon3
jag har bara haft rosmarin å har inte haft .
men dom gilllar vatten och lerjord eller inte ren lerjord (lerjord blanat med vanlig jord) det gillar dom . sen så inte för strak sol öst å väst .
inte så mycket näring vad jga har sett på min ger jga inte dne näring och dne växe rpå bra men vanligdos fast hälften räcker någ för just romsarin .
rosamrin klara ner till ca-10c i mark . annars skyddar du dne under vintern i zon 1-2 kan dne klara sig ute året om med skydd ,jag har min i kruka . du kan även gräver du upp dne inann tjälen och ha den svalt och ljust minst -5c å max +10c och ljust . så ska dte någ gå bra det funkar för mig wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Basilikan är värmekrävande och fungerar bäst i kruka inomhus eller i uterummet, sätt den gärna i en stor kruka. Timjan brukar övervintra ifall växtplatsen är väldränerad, vill växa soligt vattna när det är väldigt soligt och torrt, kan växa ganska magert.

Information om kryddväxter kan du hitta här

Såhär kan man exempelvis odla basilika i uterummet

ingrid fuxwall
Någonstans har jag hört att Basilika fryser vid +5 grader så jag odlar den alltid i kruka och låter den stå ute under sommaren men tar in den när det blir kallt och har den som en krukväxt på fönsterbrädan år efter år.

Rosmarin är tveksamt om den övervintrar ute i Sverige. Själv brukar jag köpa en planta varje år och sedan brukar jag även glömma att ta in den så jag har ingen erfarenhet av att övervintra den.

Min erfarenhet av Timjan är enbart Kryddtimjan och citrontimjan och båda sorterna övervintrar i min trädgård men har begränsad livslängd, håller inte för evigt så det är tur att de frösår sig så att här alltid finns fägring
Alexander-VG-zon3
CITAT (ingrid fuxwall @ 12-06-2006, 00:06)
Rosmarin är tveksamt om den övervintrar ute i Sverige. Själv brukar jag köpa en planta varje år och sedan brukar jag även glömma att ta in den så jag har ingen erfarenhet av att övervintra den.

i zon 1 kan den övervintra ute . även i zon 2 MED skydd . wub.gif
linaloviza
Tack så hjärtligt för alla svar - här ska odlas kryddor! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon