Har gjort en observation angende ngra av husbolagets otaliga fullvuxna vrtbjrkar. Pltsligt, bara p ett par r, har ngra frndrat utseende: nedre grenarna brjar d, bladen blir frre och de blad som r kvar r 3-4 gnger strre n normalt och fr dessutom en blgrn skiftning i frgen (i jmfrelse med granntrden, samtliga har ca 35-40 r p nacken). Helt klart mr de inte bra och det ser ut som klara fall fr motorsgen inom ett par r (inget problem i och fr sig eftersom vi har fr mnga bjrkar...), det man nd undrar ver r vad som hnt med dem. Ngon som har en aning om det? Ngon som sttt p motsvarande fenomen? Som sagt inget problem i sig (nu kanske vi fr plats fr ngra lindar i stllet...), r bara nyfiken p vad det kunde bero p.
Micke
Big Gardener
12-06-2006, 10:12
Om ngot sdant sker att mnga bjrkar p samma yta fr liknande symptom kan man ofta sluta sig till att ngonting i deras rotmilj har frndrats till det smre fr trden.
Handlar det om tidigare friska och obeskurna bjrkar r troliga orsaker markomlggningar, drnering, snkning av grundvatten eller avgrvning av rtterna eller liknande frndring av markmiljn.
Det finns inte direkt ngra sjukdommar eller skadedjur som jag nner till som s snabbt och s totalt frndrar ett tidigare friskt trd utan annan pverkan.
Jag tror detsamma - ngot i rotmiljn har frndrats. P bjrk syns det snabbt och inom fem r kan en frisk bjrk vara frdig fr motorsgen, som du skriver.
Slutsatsen r att om man vill behlla vuxna bjrkar mste man skydda rtterna vid markarbeten, vglggningar, drneringar mm. En annan slutsats r att om man attraheras av reklam fr nybyggen dr vuxna bjrkar ingr, fr man ofta tnka bort bjrkarna och ta stllning till om miljn r fin nd. F nybyggnationer sker med rotskydd fr bjrkarna, och efter ngra r mste de fllas.
Tack fr svaren, det stder nog mina egna funderingar. ven om vi inte direkt har grvt vid bjrkarna och deras rotmilj har vi frbttrat ytavrinningen i omrdet fr snabbare upptorkning efter snsmltning (speciellt) och regn. Det r antagligen det som drabbat bjrkarna - vattenmagasinet i marken har minskat nr vattnet avleds snabbare, tidigare har omrdet fungerat ungefr som en (rtt ineffektiv) infiltreringsbdd med trstiga bjrkar som extra drnerare.
Micke