Full version: Sockerplanta
Viktor
Hej,

Jag odlar sockerplanta i mitt fönster och skulle väldigt gärna vilja ha lite recept och tips på vad man kan använda den till, jag vet att den kan användas istället för socker på något sätt, men hur?
rosita
Jag antar att det är stevia du odlar. jag torkar bladen och använder dem att söta te med. Jag har även provat att mala torkade blad till ett pulver som blir mycket sött; ½ tsk pulver = 2 dl socker. Det går förmodligen inte att använda till kakbak, för jag tror inte kakan jäser upp som med vanligt socker. Jag har i och för sig inte provat, jag bara antar att det är så.

Hur gör du när du odlar den i fönstret? Hur stor är den? Jag odlar min ute i en stor korg (ca 10 liter).
*Stintan*
Rosita kan du berätta lite mer. Jag sådde stevia för nån månad sen och dom är ju fortfarande väldigt små, ca 5-6cm, väldigt tunna. Skulle behöva skola om dom men jag vågar knappt ta i dom av rädsla för att dom ska gå av. Växer dom långsamt? Har hört att dom ska vara väldigt känsliga för drag men du har din ute. Hur står den då? Hur stora ska dom vara för att man ska kunna ställa ut dom?

Vad jag förstår så kan man inte använda den till bak, tror det har någonting med jäsningen att göra. Själv tänkte jag använda den som sötningsmedel. Man kanske får prova sig fram eftersom man behöver så pyttelite för att det ska bli sött.

Blir det mer koncentrerat i torkat skick än om man använder färska blad?
rosita
Kanske inte så bra bild, det beror på tilläggsljuset.

Jag sådde i februari, om jag minns rätt, och satte ut dem nån vecka efter bilden är tagen. De har stått i lä intill husväggen med sol på förmiddagen och skugga resten av dagen. De (liksom en del andra plantor) fick för mycket vatten under den svala våren vi haft. (Jag tänkte inte på att de ska ha mindre vatten när det är kallt.) Stevian vill ha värme, men eftersom min inte fått mer än 5 - 10 grader inne och sedan ute var det ungefär samma temperatur så har den växt långsamt. Jag tycker du ska skola om dem och jag tror nog att du kan ha den ute, men avhärda ordentligt och skugga den i början.

Det känns som att den blir mer koncentrerad i torkad form, speciellt den malda.
*Stintan*
Tack rosita rolleyes.gif
katah
Jag har mina utplanterade till trädgårdslandet.
De var väl inte perenner?

Det är första året jag odlar dessa och är också nyfiken om hur man kan använda denna.

Smakar den som socker eller känner man skildnaden?
Skulle man kunna smaksätta saften med den? Ska man då sila bort pulvert/bladen efter en stund ( hur lång stund?) eller ska de stå kvar i drycken när man dricker?

Har någon pejl på kalori-innehållet??? Det skulle vara underbart att ha en naturlig socker utan kalorier.
Antioxidanter? jag vet jag vet , svåra frågor, jag kanske orkar googla lite någon regnig dag:)
rosita
Stevia är en ört som är uppiggande och söt. Den innehåller inga kalorier.
Stevia klarar inte av våra vintrar, så vi får odla den som ettåring.
Man skulle väl kunna använda den till att söta saft med antar jag. Om man sötar te så tar man bara i ett par torkade blad i teet och silar sedan ifrån dem. Med saft kanske man kan göra likadant? Jag tror jag ska prova i sommar. tongue.gif
linaloviza
Stevia används som sötningsmedel i bland annat Japan där aspartam (som är cancerframkallande men fortfarande tillåtet här i Sverige...) är förbjudet.

Bland annat används det i Coca Cola Light.

Ifall någon vill veta!

tongue.gif
linaloviza
Hittade den här länken: http://www.stevia.se/

Står bland annat "Stevia tål upphettning och kan med fördel används till bakning och matlagning samt för sötning av drycker."
Gillan
Jag blev sååå nyfiken när jag just läste den här tråden.

Har aldrig hört talas om " Stevia " förut, och skulle
vilja veta allt som går att veta.

Vart hittar man plantor/frön?
Hur odlar man den?

Hur har ni gjort med övervintrig?, Går det tex att gräva upp
och ev spara den inomhus?

Ett sötningsmedel som är så naturlig som detta måste ju
befrämjas wub.gif
rosita
Köpte fröerna på Impecta. Förodlas inne och planteras ut efter frost. Man skördar bladen, torkar dem och använder dem som de är eller pulveriserar dem. smile.gif Den går, så vitt jag vet, inte att övervintra.

linaloviza; stevia används väl bara i Coca Cola light i Japan. Här sötas allt med aspartam, som jag tycker verkar farligare att använda.

Till bakning behövs ofta volymen och koncistensen (felstavat?) hos vanligt socker och det får man ju inte hos stevia. Undrar hur marängerna skulle se ut med stevia!?
Gillan
" Undrar hur marängerna skulle se ut med stevia!? "

Något plattare kanske wink.gif laugh.gif

Tack Rosita. Intressant tycker jag. Måste nog testas.
IceCube
CITAT (rosita @ 17-06-2006, 09:26)
Köpte fröerna på Impecta. Förodlas inne och planteras ut efter frost. Man skördar bladen, torkar dem och använder dem som de är eller pulveriserar dem. smile.gif Den går, så vitt jag vet, inte att övervintra.

linaloviza; stevia används väl bara i Coca Cola light i Japan. Här sötas allt med aspartam, som jag tycker verkar farligare att använda.

Till bakning behövs ofta volymen och koncistensen (felstavat?) hos vanligt socker och det får man ju inte hos stevia. Undrar hur marängerna skulle se ut med stevia!?

Det är just, sockerarter, i socker som gör att det går att använda. Sådana sockerarter finns i nekter och honung också.
Gillan
När jag googlat runt lite hittade jag det här
från livsmedelsverket och ställer mig följakningen
frågan hur ofarligt det är att använda. Så att man inte
använder för mycket wink.gif

Varför är det inte tillåtet att använda stevia som sötningsmedel?
Svar:
Stevia är en växt vars löv innehåller det söta ämnet steviosid. Steviosid är ca 300 ggr sötare än vanligt socker och används huvudsakligen i Japan och Sydamerika. I Japan konsumerar man inga mängder, och sötningsmedel används överhuvudtaget inte på samma sätt som i USA, Kanada och Europa t.ex. Om steviosid skulle tillsättas i en massa olika produkter kan det totala intaget innebära en toxisk risk, och därför agerar man hellre efter försiktighetsprincipen och väntar på fler studier som kan ge en säkrare riskbedömning.
Camilla Thörnqvist, LivsmedelsSverige/SLU
Whiskuchi
CITAT (rosita @ 17-06-2006, 09:26)
Här sötas allt med aspartam, som jag tycker verkar farligare att använda.

Inte nya Cola Light, den sötas med sukralos rolleyes.gif
Eivor på Väddö
Jag har övervintrat min stevia inomhus, och planterar ut den på sommaren. Den blir "slingrig" som perenn, hängande eller med stöd för att växa upprätt. Min moderplanta blir 3 år i sommar. Jag har prövat att söta lingonsylt med huvuddelen stött, torkad stevia och en liten del socker (för gelateringen). Jag tycker det blev en väldigt god sylt - söt men inte "sockrig", och med mytcket bärsmak. Till bak har jag ännu inte prövat den. Eivor på Väddö
MariaS
Jag har sått, drivit, planterat själv och även sålt till kunder som är diabetiker.
Diabetikerna är överförtjusta, eftersom det inte är ngt "farligt" socker.
Stevian går aldeles utmärkt att använda till bak, men dosera försiktigt. För MYCKET socker DÖDAR jästen!

MariaS
rosita
Whiskuchi och linaloviza, vem har rätt vad gäller sötningsmedel i Coca Cola light? Eller används både aspartam och sukralos? wink.gif
Gurkan
CITAT (rosita @ 10-07-2006, 06:01)
Whiskuchi och linaloviza, vem har rätt vad gäller sötningsmedel i Coca Cola light? Eller används både aspartam och sukralos? wink.gif

CITAT
Fråga : Innehåller Coca-Cola Light sukralos och vad är det?  
  Svar:
Coca Cola Light innehåller sedan en tid det godkända sötningsmedlet sukralos (E 955). Sukralos framställs av vanligt socker (sackaros) genom att sackarosmolekyler kemiskt förändras till sukralosmolekyler. Processen är en selektiv klorering av vanligt socker och slutprodukten blir ett för naturen främmande ämne (återfinns inte naturligt i någon organism). Sukralos är ca 600 ggr sötare än vanligt socker och mängden tillsatt sukralos i ett livsmedel är därför väldigt liten. Sukralos är vattenlösligt och kan inte lagras i kroppen utan går ut med avföringen. Det bryts inte ned till glukos och påverkar inte heller insulinproduktionen. Anledningen till att många tillverkare har gått över till sukralos är att det liknar smaken av vanligt socker bäst. Det är även stabilt vid höga temperaturer och kan användas i bakning och matlagning. Sukralos upptäcktes 1976 och har varit godkänt som livsmedelstillsats i Kanada sedan 1991 och i USA sedan 1998. Först i början av förra året blev det godkänt av EU och Livsmedelsverket.

Sukralos som sötningsmedel kritiseras från miljöhåll eftersom ämnet är en organisk klorförening. Det ingår inte idag i Livsmedelsverkets uppdrag att ta hänsyn till miljön i sina bedömningar.
Camilla Thörnqvist, dietist/konsulent

Källa Livsmedelssverige

Det framgår inte av artikeln om lightläsken innehåller ytterligare sötningsmedel, t.ex. Aspartam.

CITAT
Fråga : Varför är det inte tillåtet att använda stevia som sötningsmedel?  
  Svar:
Stevia är en växt vars löv innehåller det söta ämnet steviosid. Steviosid är ca 300 ggr sötare än vanligt socker och används huvudsakligen i Japan och Sydamerika. I Japan konsumerar man inga mängder, och sötningsmedel används överhuvudtaget inte på samma sätt som i USA, Kanada och Europa t.ex. Om steviosid skulle tillsättas i en massa olika produkter kan det totala intaget innebära en toxisk risk, och därför agerar man hellre efter försiktighetsprincipen och väntar på fler studier som kan ge en säkrare riskbedömning.
Camilla Thörnqvist, LivsmedelsSverige/SLU

Källa Livsmedelssverige

Här finns mer info om sötningsmedel (svenska Coca-Cola hänvisar till denna länk själva) men den är lite gammal (1998) så sukralos finns inte beskrivet i artikeln.

SLV om sötningsmedel
anna_rispan
det står väl på flaskan i innehållsdeklarationen.
Lene i Fredrikstad (Norge)
Jeg har mine steviaplanter - stevia rebaudiana inne hele året. De står i planterommet mitt i kjelleren under plantelys. (= kjølig, lyst, ca. + 20 grader sommer og ca. + 5 grader vinter)
De må toppes ofte så de busker seg.
Jeg tørker bladene og bruker til å søte te.
jeg tar stiklinger av dem - de roter seg lett. De er lettere å formere med stiklinger enn med frø.

De vokser som stauder - perenner- i varmere land, i vinter fikk mine frostskader, jeg klippet dem helt ned - og det kom nye skudd fra røttene på våren.

De liker mye gjødsel og vann når de begynner å vokse til.
Muguet
Hade min Stevia i växthuset förra sommaren. den blev ca: 1m. hög.
Ställde in den i 5-10° bland pelargonerna i vintras var lite snål med vatten så den torkade ut.
Tidigt i våras tog jag fram den och vattnade , och dröm om min förvåning, DÄR KOM NYA SKOTT FRÅN ROTEN !
Så släng inte era Stevia till hösten !!! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon