Hallå!
Jag har lite frågor om mina chili:sar. Det är hungarian hot wax som ni ser och dom står i varsin stor kruka.
1. Måste dom stå ute? Dom står inne nu på ett soligt ställe och växer bra.
2. Överlever dom vintern så man kan ha dom nästa år?
3. Om jag ställer ut dom måste dom vänjas vid solen eller kan dom stå hur länge som helst eftersom dom står hela dagarna i solen redan, fast i ett fönster.
Åsa, mälardalen zon 2
11-06-2006, 10:20
1. Nej chili måste inte stå ute det brukar gå att odla den som krukväxt.
2. Ja man brukar kunna övervintra chili håll efter ohyran bara + de vill gärna stå lite svalare.
3. Ja du måste vänja växten för både sol och blåst innan de ställs ut, glaset i fönstret reflekterar bort en hel del solstrålar så det är inte lika starkt ljus inne som ute.
ah okej! Tack så mkt Åsa =)
En fråga till:)
Är det bra o hälla på lite nässelvatten på dom?
Isåfall, hur ofta? Och ska jag hälla på lika mkt som när jag vattnar med vanligt vatten?
Åsa, mälardalen zon 2
16-06-2006, 12:32
Det går bra att vattna med nässelvatten (1 del nässelvatten till 9-10 delar vatten). Vattna med det ett par gånger i veckan och vattna då så jorden blir väl genomfuktad. Det brukar lukta nässelgödsel ett par timmar efter att man vattnat tycker jag så ska du ha växterna inomhus kanske man ska vattna när man vet att man inte ska vara hemma på några timmar.
okej

Jag läste att man inte ska gödsla efter midsommar om man ska övervintra? Gäller de chilin också eller?
Åsa, mälardalen zon 2
26-06-2006, 21:35
Nej det gäller bara fleråriga växter planterade i marken i trädgården som måste gå in i vila för att överleva den svenska vintern.
jahaa ja
Tack
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.