Flera av mina riddarsporrar jag planterade 2005 har blåst omkull. Några gick av, några halvligger nu. Jag antar att det är normalt att det händer när plantorna är unga, eller? Är det galet att klippa av de som lagt sig och hoppas på nya stänglar?
Det är inte galet, men försök först att staga upp dom. Oftast så har dom bara fått ett ytligt brott och fortsätter att växa bara man stöttar dom, men annars så finns chansen att det kan komma nya, det är juh så tidigt på säsongen. Samma sak med löjtnanshjärtan, klipper man ner dom direkt efter blommningen så får man ännu en blommning, om än lite mindre.
jessica zon6
11-06-2006, 12:32
Man lär sig ju av misstagen, själv glömde jag binda upp första året, men efter det binder jag upp då de kommit en liten bit på väg.Har haft dom i några år å inte verkar de bli stadigare:)
Tack för att ni skrev det här, då ska jag ta mig en titt på mina Riddarsporrar. De har inte blivit så höga ännu som tur är eftersom det har blåst rejält här ett par dagar.
kerstin z5-6
11-06-2006, 20:15
Sätter man stöden tidigt nog och runt hela -så döljs det av bladverket
CITAT
Samma sak med löjtnanshjärtan, klipper man ner dom direkt efter blommningen så får man ännu en blommning, om än lite mindre.
Apropå det - när man säger "klippa ner", menar man jäms med marken då, eller bara blomstänglarna, eller något mittemellan? Det verkar vara dags nu för mina löjtantshjärtan...
kerstin z5-6
11-06-2006, 20:23
bara blomstänglar
Wow, tack för supersnabbt svar! Nu ska jag ut och klippa!
kerstin z5-6
11-06-2006, 20:36
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.