Full version: vattna
surren
Jag ska åka till gotland 1 vecka o då blire lite problem med en växt jag har som e väldigt törstig. Det är en marygold! Jag kan vattna på så hela krukan är vatten fylld men några timmar senare så är den torr igen! En polare ska komma och vattna men kanske bara 2 ggr på en vecka. Nåt knep man kan göra så vattnet stannar kvar lite längre? Och klarar den sig ett tag utan vatten också kanske?

Bob
Hej! smile.gif

Kolla denna länken. Vattning
Lotta B
Kan du inte ställa den i duschen på en våt handduk (eller något liknande). Om den kommer ifrån fönstret så borde den inte behöva lika mycket vatten tycker man.
Tjoppa
Ett trick är ju att fylla diskhon med vatten och lägga en handduk eller liknande på kanten så att den hänger ner i vattnet. På handduken ställer man växten som då kan suga så mycket vatten den vill.
Alexander-VG-zon3
jag är nästan 95% säker att den kommer klara en vecka utan vatten har själv lämnat växter mer än i en vecka som är törstiga som har varit helt fina när jag kom hem . men gör så här sätt den i nordfönster eller en bit in i rummet när du åker så vattna den ordentligt å sätt dne då i lite mindre stekande sol så kommer dne klara sig fint fint . annars ett till som är enkelt är att ta en skål sen fyller på med vatten sen så om där är hål i krukan är jorden fuktig hels tiden .
foolishRice
Håller med, en vecka klarar sig det mesta. Bara man vattnar ordentligt innan man åker. Å andra sidan är det ganska varmt på sommarn'.

Jag brukar, för större växter i större krukor, ta en tom flaska (glas eller plast) och fylla med vatten varefter jag pluggar igen mynningen med en bit tvättsvamp (tvättsvampen ska ligga en bra bit in i halsen...). Flaskan trycker jag därefter ner i jorden...
surren
ahaa smart tips =) Så nu ska jag nog få ihop nåt! Tack alla
surren
Tror ni den här varianten kommer bli bra? Fast lite fler tyg remsor kanske. tongue.gif

Alexander-VG-zon3
för en vecka behöver du inte göra nåt åt vattningen , sätt dom bara lite skuyggigare å vattna rikligkt när du åker så klara sig dom fint veckan igenom wub.gif

men ska du nu göra nåt gör dte enkelt för dig

igenom dom krukor som har håll så sätter du en skål fyld med vatten där under det bler som en form av långtidsvattnade kruka .

men jag kan garentera dig att växterna klara sig veckan utan vatten om du bara sättaer dom lite skuggigare elelr dra nåting för föntern å sne vattnar rikligt när du åker wub.gif
surren
sjysst! Den där ser enkel o bra ut =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon