limsa
En liten jordfråga från en trädgårds-nybörjare:

Jag har nyligen gjort en rabatt som jag fyllt med vanlig blomjord blandat med lite kogödsel (köpta säckar 5 för 100). Nu har det blivit en hård skorpa som knappt släpper igenom vattnet, dessutom anar man lite grönt ovanpå. Jag har sått vallmo där som kommit upp en bit men jag vågar inte luckra upp jorden med risk för att jag skadar de små.

Hur gör jag för att undvika att få en så hård jordskorpa? Jag vill ju att jorden ska vara mörk och porös. Kanske är inte billig jord att rekommendera i rabatter? Skulle jag blandat ut den med något?

/Lena
Åsa, mälardalen zon 2
Du skulle blandat ut den med sån jord som finns naturligt i trädgården eller hemtillverkad kompostjord, majoriteten av vad som finns i säckarna man köper är torv (även kogödseln är uppblandad med torv) och är det mycket torv så blir det lätt en torr skorpa ovanpå som vattnet bara rinner bort ifrån.

Nu är det nog inte så mycket att göra mer än att vattna ofta för att undvika att ytan torkar för mycket vallmo är ju ljusgroende så man ska nog inte slänga på något mera.
Whiskuchi
ett tips för vattningen är att gräva ner blomkrukor (vanliga plastkrukor med dräneringshål) jämte växterna och vattna däri, så rinner det inte av smile.gif
olgak
Man kan fylla en PET-flaska som man gjort ett hål i botten på, och ställa på rabatten. Då blir det en långsam vattning som jorden förhoppningsvis kan absorbera.
Whiskuchi
Eller bara fylla den - utan hål i botten - och ställa den upp och ner i rabatten. Nackdelen är att det är fult, en nergrävd kruka syns inte wink.gif
limsa
Tack så mycket för alla tips och råd!!
tongue.gif
/Lena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon