|
Full version: Silverranka
Kan jag hänga den i ett söderfönster med stark sol eller borde jag se mig om efter något annat? Hittils har det fönstret dödat 2 ampelliljor (omöjliga att ta död på? Skitsnack.  ), 2 pelargoner, 1 hängpetunia och sånär en novemberkaktus. Det enda som överlevt hittils i dödens fönster är en ynklig gullranka, som jag skyddat själva krukan med en solfjäder, och en mycket tapper liten ampellilja.
Jag vet inte alls om Silverranka passar.... men jag tycker inte heller att ampelliljor brukar överleva särskillt bra iaf inte hos mig!  Och alla säger att den ska vara lätt och klara det mesta.... Visst...!
Du ska nog se dig om efter en annan växt.. Den gillar inte direkt solljus...annars klarar den allt från skugga till ljust.. Blomsterlandets skötselrådMycket trevlig växt, bara man är medveten om att den växer vääääldigt långsamt. I alla fall gör mitt ex det.
Hur lyckas man ta död på en pelargon? *Skrattar? Trodde det var helt omöjligt. Dom klarar allt utom för mkt vatten även om dom ser torra o tråkiga ut, klipper man ned dom, ger närings så sprutar dom ju fram....KAktusar? Suckulenter? Finns ju sådana som blommar om än ngt sparsamt. Annars, dra för persiennerna o ha fredskalla där.
catlady
12-06-2006, 22:31
När folk säger att växter är "lätta" så menar de ofta sådana som inte behöver så mycket ljus och näring, och ibland inte heller så mycket vatten. Men visst kan man bränna ihjäl eller övervattna dem!
Att döda en pelargon 101: Glöm vattna pellisen i det heta fönstret, få panik när du ser hur den slokar och vräker på vatten för att kompensera och inse inte att krukan är för dåligt dränerad förrän pellisen drunknat. Och sen glömmer man att vattna den andra pellisen helt. Borde nog kanske fundera på kaktusar i det fönstret för det är rena Death valley i miniatyr  Jag kan nog få plats med en silverranka i vardagsrummet, där är det ljust men inte direkt solljus (jag har kärat ner mig i ett ex på lokala blomsterbutiken och dit ska jag snart...) men man kanske kan ha en flasklilja i det heta fönstret?
Sofia Hell
17-06-2006, 19:12
Silverranka är ett måste, det där skimret berikar livet! Och min växer rätt fort faktiskt (peppar peppar). Jag har en hysteriskt solig lägenhet och i fönstrena huserar doftpelargon, flaskjatrofa (kanske stavas Jatropha, mycket fin, lite konstig) olika suckulenter och apostlalilja. Flaskliljor (och apostlaliljor och alla andra palmväxter) brukar bli torra i bladspetsarna men det kan man ju klippa bort. Jag har dock min dito lite längre in i rummet för att inte ta några risker. Palettblad ska tydligen klara full sol så länge de får vatten!
Det får bli ett par suckulenter av någon typ, kanske en kaktus om jag hittar någon fin och så köper jag silverrankan och flaskliljan till vardagsrummet  Så får vi se om fönstret får några nya offer eller om de kanske klarar sig
Åsa, mälardalen zon 2
18-06-2006, 23:07
Svärmors tunga och svärmors bandrosett är också växter som brukar klara det mesta både vad det gäller sol och torka.
Svärmorstungan går bort, eftersom maken inte tycker om dem, men den andra har vi aldrig hört talas om så den är ju helt klart ett alternativ
Några tips: I mitt stekheta söderfönster har jag benjaminfikus, svärmors tunga, paradisträd, mönjelilja, kaktusar och något som ser ut som en mini-aloe. Fikusen torkar ut väldigt fort men mår inte dåligt på något sätt.
Köpte några mini-kaktusar faktiskt, hade tänkt sätta ihop ett litet arrangemang med dem (de gillar samma miljö) med dem och lite vackra stenar. Fast det finns got tom plats i fönstret än  Inte visste jag att fikusar klarade dirket solljus, jag har ställt mina en bit in i rummet så de får mycket ljus men inte direkt sol. Fast de trivs så bra att jag knappt vågar flytta dem, men jag ska hålla det i åtanke
Whiskuchi
20-06-2006, 19:27
Jag har satt rosengeranium i stekheta sydvästfönster - ojoj vad de frodades!! (till och med när jag stängde in dem mellan gardin och fönster, där det blev uppemot 45 grader)
En tuff rackare,rosengeranium (är inte det en pellis också?) att den överlever! Jag vet inte om jag vågar anförtro fler pellisar åt det fönstret...
Whiskuchi
21-06-2006, 16:22
Jo, det är en pelargon. Och vanliga pelargoner brukar dö ganska fort hos mig, men rosengeranierna... de klarar sig
Den kanske trivs särskilt bra i värmen eller nått?  Det ska då vara attans om inte kaktusarna överlevel iaf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|