Full version: "Maskar" i filtret?
Anne-li
Hej!

Är det någon som vet vad detta är för "mask". Filtret till vår damm är fullt av såna här "maskar" ... de är endast ca 5 mm långa.... pyttesmala och virar liksom in sig i små lerhögar. När man tar upp skräp och slam från botten så finns de där i men favoritplatsen verkar vara filtret .... det blir helt igensatt av dem.... dom "kleggar" ihop sig på allt - biobollarna, aquarockstenarna och i filtermattan - filtret är Powerclear ( http://www.vattenliv.nu/shop/ )

Har ju förstått att man ska vara försiktig när det gäller rengöring av dessa filter eftersom man då kan störa den biologiska balansen ... men frågan är om dessa små varelser är till nytta eller skada.... filtret blir ju helt igensatt av dem ....Har testat göra rent men dom är lika snabbt tillbaka....

Obs - bilden är kraftigt uppförstorad!

Någon som vet vad det är och vad jag ska göra???

huh.gif Anneli....
kristerh
Jag tror det är vanliga daggmaskar wink.gif vet dock inte hur du ska bli av med dem från dammen.
krister
specimetaren
Det är röda fjädermygglarver. De gör bara nytta. Bra mat åt fisken också, om du har någon.
Anne-li
Tack, tack tack TACK för svaret!!! Jag har letat som en galning för att hitta vad det är. Va bra att de är till nytta, då låter jag dem vara tongue.gif ... jo jag har fiskar .. förmodligen för många. Vattnet är brunt trots att vi försöker följa alla råd som finns när det gäller rening, växter m.m.... klart vatten på två veckor - ha ha.. det var va vi gick på förra våren - suck! Men nu vet jag åtminstone vad det är för "maskar" i filtret - återigen tack!

biggrin.gif Anneli....
kristerh
CITAT (specimetaren @ 17-06-2006, 19:51)
Det är röda fjädermygglarver. De gör bara nytta. Bra mat åt fisken också, om du har någon.

tycker inte att de ser ut som "mygglarver" har själv haft sådana i dammpumpen och de både ser ut som och rör sig som vanlig mask wink.gif
men fjädermygglarver kanske ser ut så, för hur skulle en mask klara sig under vattnet wink.gif
krister
Anne-li
Hmm, jag kan inte säga att de ser ut som vanlig daggmask för de är så pytte-pytte-pytte små.... och vi får även upp dem i med bottenslammet och som sagt där borde väl inte daggmask kunna leva. Vi trodde från början att det bara var "klegg" men förstog inte riktigt varför de var formade som små "korvar" och när vi pillade isär "lerkorvarna" såg vi dessa pyttemaskar innuti. Vet man inte att de är där så ser man dem alltså inte.

Men även om de är "nyttiga" så sätter de ju igen filtret och det är ju inte så bra!

Eftersom det är hundratals/tusentals så borde ju fler ha dessa i sina filter tycker man ju... och hur gör ni med dem isåfall??

wink.gif Anneli
kristerh
de jag hade var ca 5 cm långa, och såg ut precis som daggmask. jag tog bort dem, men det var svårt.
krister
specimetaren
Om de är 5cm långa så är det inte några fjädermygglarver. De är bara ca 1 cm.
kristerh
CITAT (specimetaren @ 27-06-2006, 09:17)
Om de är 5cm långa så är det inte några fjädermygglarver. De är bara ca 1 cm.

då måste det alltså vara maskar wink.gif men hur överlever de under vattnet wink.gif
jag hittar jämt sådana i dammen, antingen i filtret eller i botten, man kan ju tro att de kommit dit av misstag, men då borde de ju drunknat, men de jag plockat ur filtret var i hösta grad levande pigga o välmående unsure.gif wink.gif
krister
djungel
Ser exakt ut som en röd fjädermygglarv som blir ca 20 mm långa och 1,5 mm tjocka. Andra mygglarver är mindre och finns nästan alltid i dammar där det inte finns fisk. Alla mygglarver är det absolut godaste fiskarna vet. Jämför med akvariefiskarna som gärna äter mygglarver som köps i fryst form i nästan alla zooaffärer.

Förstår inte hur ditt filter kan klegga ihop av dessa larver. Mitt filter är en enda stor sörja av allt möjligt (mellan rensningarna 2-3 ggr /år) och ändå forsar det ut kristallklart vatten
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon