MiEl
Planerar att plantera Häggmispel som insynsskydd. Men nybörjare som man är så är frågorna många... smile.gif

Ska man välja barrotade eller krukodlade buskar?? Priset skiljer sig som sagt, men vad gör skillnaden??

Vad innebär E-planta?

De buskar som ej är krukodlade är 50-80 cm. Vad kan de krukodlade vara?? Samma höjd? Tänker beställa på hortogreen.com.

Blir det bra att plantera dem med 1 m mellanrum? Om man vill ha ett tätt och bra insynsskydd?

Sedan finns det ju häckplantor också... Vad är skillnaden egentligen?? Dessa levereras i storlek 30-50 cm, och ska planteras med 3 plantor/ m.

Många frågor från en nybörjare. Men jag vill vara säker innan jag beställer. biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
jag kan bara ge detta
E-plantor menas med att dom är framtagna för detta klimat eller även att dom är från första böjan redan klimatiserade till den svenska å nordiksa klimatet .
som med min väderkvarns palm den var en E-planta alltså den har från första gången dne så ljuset har den varit upp odlad i detta klimat och är härdig till det . men som kanks einte en väderkavreans palm hadde varit om den hadde kommit nån anna stans . så typ det är plantor som ska klar av detta klimat och är vanna vid det från början wub.gif
och jag jhadde valt krukodlade plantopr jnag cet inte varför men jag känne rmig mer trygg med det
Åsa Bi
Här kan du läsa mer om e-plantor. Vad jag förstår så ska de vara virusfria också, det verkar ju bra!
Big Gardener
Angående barrotat vs. krukodlat så klipperjag följande från ett av mina tidigare inlägg:

Helt klart är det så att barrotade plantor generellt är känsligare för uttorkning och skador. Vissa växtslag är dock väldigt känsliga som t.ex. ek, bok, avenbok, turkisk trädhassel (Corylus colurna) och olika former av parklind (Tilia x europea ssp.) Andra växtslag är mer eller mindre känsliga men min erfarenhet är att krukodlat alltid blir bättre än barrotat.

Frågan om barrotat, eller krukodlat är ju som allt annat i samhället en ekonomisk fråga och däri ligger också skillnaderna i kvalitet. Tar du upp en planta ur jorden lämnar du i princip alltid kvar 70 % av rotsystemet i marken och då är det de livsavgörande för plantan att fukten kring roten bibehålls. Men dessa 30% av rotsystemet som är kvar kan aldrig ge en lika bra etablering som en planta med nästan 100% av rotsystemet intakt. Det som är viktigt med barrotade plantor är kylhanteringen, upptagningstiden och planteringstiden samt förvaringen mellan inköp och plantering.

Plantorna ska vara väl avmognade när de tas upp och kylförvaras tills kunden bestämmer sig att köpa dem. Därefter måste de hållas täckta i plast. Barrotade plantor ska helst inte (läs aldrig) planteras under växtsäsongen, utan helst så tidigt på våren som möjligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon