catlady
11-06-2006, 19:15
Jag har massor med vita genomskinliga små prickar på vissa av bladen på mina tomatplantor. Först trodde jag att det kanske var den gassande solen och att jag råkat spraya medan solen sken, men nu börjar jag fundera på om det är spinn. Har hört att spinn inte gillar tomater, stämmer det? Om det är spinn - kan jag rädda tomaterna eller ska jag slänga? Och ska jag vara rädd för att det spridits till annat på balkongen?!
Susanna
11-06-2006, 19:40
Har du tittat under bladen och kollat hur krypen ser ut? Spinn kan vara svåra att se men har man bra syn upptäcker man hur de rör sig under bladen. De jag haft har alltid varit mörka till färgen men det kanske finns ljusa varianter också.
Om det är spinn så brukar de dessvärrre sprida sig men det kan hjälpa att höja luftfuktigheten - ex genom att duscha plantorna. Jag brukar dränka mina plantor som drabbas av spinn i 42-gradigt vatten i 20 minuter. Fast eftersom vi inte är säkra på att det är spinn ska du kanske vänta med en sådan åtgärd.
Finns säkert andra här på olda som kan ge bättre råd om vad det är för djur. Kan det vara lusägg?
catlady
11-06-2006, 19:55
Jag har helt perfekt syn och jag ser ingenting under bladen, varken mörka pyttesmå saker eller genomskinliga eller vita lusägg...

Kanske kan det vara så att det bara är sönderbrända prickar från vattendroppar på bladen i fullt solsken? Eller någon annan som har något förslag?
catlady
12-06-2006, 09:58
Anyone?? Please!!!
när jag planterade ut mina små tomatplantor blev bladen vitaktiga fläckvis. Tror att det var den starka solen som de inte var vana vid, men nya blad har kommit som klarat sig bra.
Om det är spinn så är det bästa kännetäcknet spindeltrådsliknande nätstrukturer under bladen och i bladvecken bland dessa rör sig yttepyttesmå kryp (svarta eller ljusa). Syns inga såna så tror jag inte att det är spinn.
Det finns ju förstås andra ohyra men de är jag inge bra på. Ducha ofta (kanske på kvällen när solen inte ligger på) och avvakta skulle jag råda till.
catlady : om du inte kan se några kryp, nåt "spinn" eller andra spår efter dem så är det nog inte Spinn.
Som Scout säger så gillar inte spinn när det är fuktigt men jag tycker absolut att du ska vara måttlig om du får för dig att duscha tomaterna kvällstid, hög fuktighet är en grogrund för diverse svampsjukdomar som älskar att förstöra tomatplantor, långt större problem än ohyra, iaf. där jag bor.
Tomater har väldigt ömtåliga blad så det är bra att inte få panik för varke liten prick eller gulnat blad. Jag har som regel att resa bort gulnade blad på min kvällsrunda i växthuset varje dag och hoppas då kunna hålla nere svampangreppen, om än bara lite. Jag anser att tomatblad är "slit-o-slängvara" dvs. så fort dom är fula så bort med dem och låt de nya bladen ta över.
Sorry, inga konkreta råd här. Fortsätta bara att vara observant och studera noga om prickarna verkar sprida sig till nya blad och om "angreppet" ökar.
catlady
14-06-2006, 18:44
Tack för svar! Jag tar det lugnt och avvaktar då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.