Emma
Har köpt en grön kärnfri vinstock som heter heimrod och skulle idag provsmaka den allra första vindruvan, som till min förvåning innehåller en kärna.
Här verkar ju finnas endel erfarenhet av vindruvor, vad tror ni?
Kan jag ha fått fel sort eller finns det inte helt kärnfria vindruvor? Kanske kommer det ändra sig?
Detta var ju inte roligt alls.
Hälsningar Emma
RibesRubusVitis
Nog kan naturen spela spratt ibland; det händer att jag får taggar på mina taggfria björnbär. Men om du bara hittat en kärna i en enda druva, är det nog för tidigt att döma ut plantan.
Annars är det inte ovanligt att plantor blir felmärkta i butiken. Skulle du få fler kärnor, kan du säkert byta ut den kärnfria mot en ännu kärnfriare…
Emma
Tack för uppmuntran. Tyvärr har jag ätit två vindruvor båda med kärna. Jag hoppas iallafall att det är tillfälligt.
Byta är ju värre då den är planterad och har växt endel sen jag köpte den förra året.
Hälsningar Emma
RibesRubusVitis
Å det var ju snopet. Jag har själv flera Himrod (som den oftast stavas), men har ännu inte fått druvor på dem. Ett tiotal nyrotade sticklingar väntar också på att planteras ut. Sedan gammalt har jag en massa Nordica, som innehåller rejält med hårda kärnor.

Himrod är uppkallad efter en liten ort vid Seneca Lake, en av ”fingersjöarna” i staten New York. (Tydligen uttalas stället Heimrod.) Vid sjöns norra ände ligger Cornell-universitetets försöksanstalt i staden Geneva, där sorten togs fram 1952. En massa små städer runt sjöarna har gett namn åt olika druvsorter.

Om det nu egentligen är en annan druva som du fått, har du åtminstone ett bra argument att få rejäl rabatt på nästa vinranka.
Emma
Vet du någon sort (förutom himroid ) gröna som verkligen är kärnfria?
Jag trodde att det bara fanns en sort kärnfria gröna druvor och att den kom ifrån cypern.
Vet inte vad jag fått det ifrån men då kommer den alltså från amerika.
Hälsningar Emma
RibesRubusVitis
Om diverse kärnfria druvsorter kan du läsa på

http://www.nysaes.cornell.edu/hort/faculty...tabletext3.html
http://www.homeorchardsociety.org/article/17/

(Hur mycket som sen finns att tillgå i Sverige är en annan sak.)
Åsa, mälardalen zon 2
Min Himrod brukar inte få kärnor och den brukar ge mogna vindruvor i aug-sept.

Iza
Min Himrod som jag köpte på rekomendation av Åsa, gav också druvor med kärnor inte speciellt söta heller, den tvärdog i vintras. Jag tror inte att det var rätt druva, jag ska försöka igen men en Himrod. Det måste väl lyckas någon gång! wacko.gif
mulle
huh.gif
Om jag fick egna vindruvor i början av juni skulle jag inte bry mig om kärnor... Avis!
Mulle
Emma
Det är sant mulle att det är roligt med så tidiga druvor, söta men små.
Jag är bara väldigt kräsen med kärnor, jag struntar hellre i att äta druvor om de inte är kärnfria, det är så äckligt att råka bita i. Samma med vattenmelon som jag inte heller äter för det är så mycket kärnor. Fast där finns det också en kärnfri variant.(som tur är)

[QUOTE]Min Himrod brukar inte få kärnor och den brukar ge mogna vindruvor i aug-sept.

Kanske min inte är en riktig Himrod då. I o för sig har jag hållit 5-10 grader i växthuset hela vintern.
Du skriver brukar inte få kärnor, får den det ibland?

Hälsningar Emma
Emma
CITAT (RibesRubusVitis @ 13-06-2006, 01:53)
Om diverse kärnfria druvsorter kan du läsa på

http://www.nysaes.cornell.edu/hort/faculty...tabletext3.html
http://www.homeorchardsociety.org/article/17/

(Hur mycket som sen finns att tillgå i Sverige är en annan sak.)

Tack för tipset, nu har jag ju lite att välja på.
koaala
Trots att det är så gammalt tråd tänkte jag tilllägga att visst kan affärerna sälja fel. När jag skulle köpa blommon träd fick jag istället en körsbäri, som hade väldigt liknande blad till blommon. Att göra såna fel som att ha fel på vindruva med kärnor eller utan känns väldigt små mistag jämfört det där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon