frugb
Hej!
Jag sådde blomman för dagen inomhus, kanske lite tidigt inser jag nu. De var ca 30 cm när jag planterade ut dem, och stod ute (avhärdade) när det blåste och regnade en massa för en månad sedan. En hel del blad trasades sönder och de såg ganska trista ut efter ett tag. Jag planterade dem i bra jord men det händer inget med dem, blad för blad vissnar och inga andra skott kommer från stjälken. Nästan alla toppar är brutna men jag tycker att något skott från stammen borde kunna ta toppens plats.

De står soligt och vindskyddat nu. Men inget händer - vad göra? Är det bara att lägga dem på komposten? sad.gif Frön från Göteborgs botaniska... sad.gif sad.gif

Underbart väder ändå!
Mvh frugb
Tesla
Detsamma hände med mina Bfd. Dock med skillnaden att jag inte avhärdade dem
wacko.gif plus att de bara var ca 15 cm när jag satte ut dem. För ett tag sen gav jag upp hoppet om dem.
Men nu i den senaste tropiska värmen så har de börjat ta sig! I alla fall så finns det minst 1 grönt blad på varje. Har inte sett att de växer ännu, men det finns iaf några som inte är döda.
Måste säga att jag blev lite besviken betr den här blomman. Har läst att den skulle vara så lättodlad och frodig, och har satt den på flera ställen (bl a vid trädstammar) där det skulle vara fint med en blommande prydnad. Och vad har jag, några stackars taniga pinnar med ett litet grönt blad på, i mitten av juni...
lissa
Jag har odlat den ett par tre år nu, och har alltid planterat fröna som den har gett mig med bra resultat. I år köpte jag ett par sorter och dom bara växer men inga knoppar...
Där emot där mina "gamla " frön är planterade har jag haft blommor varje dag en tid. Den kräver väldigt mycket vatten, men, ibland luras den. om det är väldigt varmt slokar bladen, trots att den har vatten, även om ytan verkar torr, när det sen blir svalare så rätar bladen på sig igen. Innan jag märkte att den lurades dränkte jag nog en hel del..hmm.
När det är väldigt varmt så håller sig blommorna inte ens till Kl 14 !! Så egentligen vill den nog ha lite halvskuggigt..om den växer i kruka vill säga
Tesla
lissa, när skördar o sår du de egna fröna? Ska de torka på plantan och sen sås på hösten, eller? (några av mina har nu växt någon cm... huh.gif )
Irene_L
Jag kan tala om hur jag gör.
Jag har tagit frön från mina blomman för dagen i flera år nu. Jag låter fröhuset sitta kvar på plantan tills de har torkat. De är då bruna. Ha bara koll på så de inte hinner öppna sig och du missar fröna. Sedan sår jag dom i feb-mars. Jag får då toppa dom flera gånger innan jag kan sätta ut dom. Jag har mina i krukor och de blommar sen hela sommaren. wub.gif
mvh
Irene
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon