Full version: Växthuset klart!
Sollan
Invigning av huset igår med skumpa och goda vänner...
Här; lite bilder om någon vill se... Växthuset
AnitaO
Fint blev det smile.gif
emmapemma
Vilket fint växthus! Vilket märke är det, och vad målade ni med för färg (jag har hört att man inte ska måla aluminiumprofiler själv, är det bara för att man ska betala mer för sprutlackering?)

/Emma
Sollan
Det är ett Willab växthus på 6,4 kvm. Eftersom det kostade 2500 kr extra att få det grönt (vilket jag inte ville) bestämde vi oss att pröva på att måla själva. Allt enligt principen GDSGD. Mycket jobb, men väl värt det tycker jag idag.
Det är målat tre ggr, först med primer för att färgen ska fästa och sedan två ggr med slutfärgen. Mycket vinklar och vrår...
Jag räknar kallt med att det förmodligen kommer att bli lite stött i färgen med tiden men man får väl fylla på med ny färg i så fall...
Vi lade in helt golv av tegelstenar från en riven öppen spis. Man vet ju aldrig, om något år kanske man inte har någon större lust att odla (hm) och då har jag tänkt att man kan utnyttja det som uterum regniga dagar. Dessutom hoppas jag att golvet kommer att lagra värme som avges under svala nätter.
Gurkan
Jättefint !

Stengolv + odling i olika behållare är väl jättebra, dels för värmelagringen som du nämnde och dels för att det är lätt att byta all jord varje säsong.

Jag odlar enbart i "behållare", säckar och hinkar m.m. och det verkar funka bra. Finns ingen anledning att anlägga jodbäddar ... fast jag fick släpa in 2,5m3 jordblandning ... och får så göra varje år ... blink.gif ... men bra jord blir det !!!!

Hinkar o säckar
ingrid fuxwall
Vilka fina växthus Ni har!
Gurkan, vilken typ av plast har du använt till ditt växthus?

ingrid
ullislerum
åh, va fint! Jag blir såå avis wub.gif rolleyes.gif det känns som att mitt aldrig kommer att bli färdigt.. unsure.gif
Gurkan
CITAT (ingrid fuxwall @ 23-06-2006, 08:34)
Vilka fina växthus Ni har!
Gurkan, vilken typ av plast har du använt till ditt växthus?

ingrid

De är byggda av "byggplast" som man köper i stora rullar hos byggvaruhandeln. Kallas för ångspärr eller diffusionsspärr också. 0,2 mm tjock tror jag den är. Vi får se hur länge den håller, den är "åldringsbeständig" som det heter men vinden sliter lite på den.
ingrid fuxwall
Som sagt jag är synnerligen imponerad av ditt växthus.

Mitt forna tomathus hade sådan plast men de ville sig inte och jag skylde på plasten, att den var lite blåtonad - är din det också?

Hade ju planerat att bygga ett växthus i sommar men så ramlade husse ner från taket och bröt axeln så jag får vänta om jag inte nöjer mig med ett skevt och vint växthus wub.gif
Thalassa
Sollan: Jag har också tänkt att måla mitt växthus. Min tanke är att använda Hammerite, grund + färg. Vad använde ni? Hur har det hållt sedan ni målade det?

Jättesnyggt är det i alla fall! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon