Full version: Skuggig norrsida
Aries
Gräsmattan på husets norra sida trivs inte och det räknade jag ju med när vi rullade ut den i höstas. Fortfarande är det gräs men det börjar bli glesade och jag har redan fått plocka bort ogräs. Den enda solen som lyser där är morgonsol och framför står en rönn som också skuggar lite.

Så jag tänkte om vi skulle ta och plantera lite skuggväxter där istället. Men problemet är att det rasar ner massvis av snö från taket under vintern. Och snödrivan smälter sakta på våren då den ligger så skuggigt.

Så frågan är vad är det som kan trivas där? Jag vill ju helst att det ska vara växter där men om jag inte kommer på nåt så vill sambon lägga sten där istället. Och det hoppas jag att vi slipper.

Växter som fryser ner och inte syns ovan mark måste det väl vara och inga buskiga saker som bryts av snötyngden. Eller det kanske inte är några större problem för växterna att klara av snöraset?

Bor i zon 2
Katti med torpet
Klart du skall ha växter!!

Låter som du borde satsa på skuggväxter som kommer sent, tänker på Hostor t.ex. Även ormbunkar brukar vara ganska sena med att rulla ut sina spröt.
Hasselörten är ju en underbar marktäckare för skuggiga lägen. Visserligen vintergrön men den skjuter ju nya blad på våren så det borde vara värt ett försök.
mari_tres
Gör gärna rabatten lite upphöjd isåfall. Så varms jorden upp snabbare och så blir det inte lika blött där.
mulle
Plantera myskmadra också så har du något som grönskar tidigt. Jättevackert med hostor!
Mulle
Aries
Tack för svaren!

Bra tips att höja upp bädden, så långt hade inte jag tänkt. smile.gif Blir ju bättre dränering också. För som det är nu så ligger snön kvar i evigheter och det är blött jättelänge efteråt.
Hostor gillar jag. Kanske nåt vitbrokigt så det lyser upp lite på skuggsidan. Och myskmadra har ju också vita blommor.
Ormbunkar har vi så mycket av här i skogen så jag vill inte ha fler. tongue.gif

Nu gäller det bara att sambon nappar på idén också. Själv kan jag knappast börja bygga upp rabatten då jag är gravid i vecka 37. rolleyes.gif
Annars får det bli ett projekt till hösten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon