Full version: Lökväxter
visbylinda
1) I våra rabatter finns en massa lökväxter: tulpan, hyacint, påsklilja, pingstlilja, allium m.fl. Dock finns det några "tuvor" som aldrig blommat.
Är det något som kan tänkas komma till hösten eller är det så att växterna stått för trångt och att det är därför de inte blommat?

Så här ser de ut:

Lökväxt

2) Finns det förresten höstlökar? Vilka isåfall?

3) Bladen från de lökar som aldrig blommat, bör jag behålla dom så länge som möjligt för att skicka ner näring till löken eller kan jag klippa av bladen?

4) Har 12 stycken stora ståtliga Allium Purple Sensation. De är i full blom just nu men redan innan de började blomma så var bladverket gult längst ut i spetsarna. De gulnande områdena blir bara större och större. Är det naturligt eller finns det något jag kan göra?

Gulnande blad

5) Har fått några lökar med Snökrokus. När bör jag plantera dessa?
Eva 33c
1 TROR inte detta kommer att blomma till hösten. Det finns lökväxter som blommar på hösten. Jag känner bara till höstkrokus. Men jag TROR inte att de skulle ha kommit så här långt redan.
3 Det bästa är om bladen får vissna ner, de flesta gör det ganska fort. När de inte är gröna längre kan man nog ta bort de om de stör.
4 Det är helt normalt, tyvärr. De gör sig bäst planterade med andra perenner som kan dölja bladen när de vissnar.
5 Det skadar inte att plantera så fort som möjligt tror jag. Annars kan man väl vänta till hösten men då gäller det att förvara knölarna så de varken torkar ut eller ruttnar.
Du får säkert fler svar.
kristerh
CITAT (visbylinda @ 12-06-2006, 11:36)
5) Har fått några lökar med Snökrokus. När bör jag plantera dessa?

Lökar är ju färskvara, ner med dem så fort som möjligt.

(den ludna saken du har utanför staktet är ett ogräs med gula små blommor)
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon