emmapemma
Hej!

Jag planterade tidigt förra våren barrotade avenboksplantor. De flesta har tagit sig bra, och jag har lagt på kogödsel i våras till dem.

Vissa plantor är numer väldigt buskiga, särskilt upptill, medan de flesta är mycket taniga nertill (läs, vissa har inte ens knoppar mellan 0-40 cm ovan marken). Kan jag klippa in kvistarna upptill, och på så sätt få dem att sätta in kraft på att växa nedtill? Kan jag klippa dem nu?

Vissa plantor har dött ca 30 cm ovan jord, och visar svaga livstecken. Vad är bäst, att låta dessa ta sig (de har ju uppenbarligen ett rotsystem, även om det är lite svagt), eller är det bättre att byta ut dessa plantor mot krukodlade häckplantor (jag ska ändå byta ut två som dog i vintras).

Är det läge att gödsla "häcken" för andra gången nu? Och blir plantorna mer vinterhärdiga om jag lägger på höstgödsel i höst (jag brukar ge mina rosor det).

Sedan undrar jag ifall det finns flera olika sorters avenbok, eller om det är åldern som spelar in: vissa plantor har rödaktiga "bladfoderblad" (eller vad det kan heta), medan andra inte alls har lika iögonfallande röda sådana, utan snarare lime-gröna. Jag köpte inte e-plantor (vad jag vet).

Mycket tacksam för svar, eftersom mina avenboksplantor är mina ögonstenar!

/Emma
Hannele
CITAT (emmapemma @ 12-06-2006, 12:06)
Är det läge att gödsla "häcken" för andra gången nu? Och blir plantorna mer vinterhärdiga om jag lägger på höstgödsel i höst (jag brukar ge mina rosor det).

Tvärtom... i alla fall om du ger kväve till dina buskar efter midsommar,
hinner de inte gå i vintervila utan fortsätter att växa sent på hösten och kan få frostskador.
emmapemma
Fast höstgödsel innehåller väl inget kväve - det är väl det som är poängen med höst[I] gödsel

/E
Hannele
CITAT (emmapemma @ 12-06-2006, 17:22)
Fast höstgödsel innehåller väl inget kväve - det är väl det som är poängen med höst[I] gödsel

Korrekt, PK-höstgödsel innehåller inte kväve, jag trodde du menade höstgödsling allmänt.
KURT
Och du bör inte klippa dem på höjden förrän de uppnått öskvärd höjd. De skall ju ha en genomgående stam och avenbokshäckar brukar bli ganska täta nertill också till sist.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon