Full version: mörklila temynta
emas
Hej

Har fått i uppdrag att söka efter en temynta med mörklila blommer. Någon som har tips om vart jag ska börja leta? Är det svårt att få tag på - eller finns det överallt? Frö eller stickling/planta spelar ingen roll.

Emma
noora
Mörklila är nog inte den vanligaste blomfärgen på temynta. Ofta går de i rött, rosa och vitt. Titta efter fler Monarda än bara Monarda didyma, så kanske du hittar nåt som i alla fall är besläktat, och leta bland utländska fröfirmor också.

Lindbloms frö (http://www.lindbloms.se/) har en Monarda fistulosa som har lila (men inte mörklila) blommor.
Lotta B
Det finns en hybrid med lila blommor, fast inte så värst mörka. Den heter 'Prarienacht' eller 'Prarienight' beroende på var man köper dem. Köpte min på en plantskola förra året och då såg jag exemplar även på flera andra plantskolor. Vet inte hur det är iår.
emas
Lite sen är jag på att se svaren - men tacka vill jag ändå! Tack för jättebra trådar att dra i inför att hitta den mörklila temyntan!

Emma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon