cinapuff
Hej!
Jag är numera en stolt nybliven innehavare till en liten odlingslott på 5x10m i zon II. På den finns redan ett stort rabarberstånd, några hallonsnår och lite jordgubbar.
Jag tänkte försöka fixa några pallkragar också att ha att odla i.
Funderar på att så lite smultron och jordgubbar nu i sommar för skörd nästa sommar, eller är det för sent?
Sen funderar jag på sommarblommor, blir väl främst tvååringar där också i år (lite sent att så ettåringar nu väl?). Prästkragar vill jag gärna ha, men sen tog fantasin slut. Nån som har några tips på lättodlade blommor (som helst fungerar som snittblommor också)?

Sen tar jag gärna emot allehanda tips och "bra att veta"-saker när det gäller odlingslotter. Jag är som sagt nybörjare..

Tack på förhand!

Cinapuff
Snöflinga
Färdiga smultron och jordgubbsplanter finns att köpa, inte så dyra och det kan det ju vara värt för att få njuta av skörden redan i sommar tongue.gif Tror inte det är för sent att så sommarblommor, jag sådde ringblommor för en vecka sedan och de är redan uppe wub.gif
Anki V
Å jag strödde ut lite frön av blomsterlin förra veckan som redan är uppe.

Tyvärr så hade jag redan glömt att jag strött ut frön mellan rosorna så jag han och rycka bort åtskilliga innan jag besinnade mig och slog på hjärnan.
sad.gif

Luktärtorna som jag sådde ute och de som jag sådde inne är lika stora, ca 1 dm. Före helgen som var syntes inte en skymt av "uteärtorna"

/Anki
Katti med torpet
En två-årig blomma med underbar doft är trädgårdsnattviol.
Rätt hög och yvig men doften förgyller vilken buket som helst.
Sommarblommor för sen sådd är jag har jag tyvärr för lite erfaranhet av själv för att ge bra tips men vet att det finns riktiga snabbväxare. Om inte annat kan du säkert hitta mycket på torget som är klart att plantera ut.

Lite sallad och sånt måste du väl så? Växer ju snabbt och det är en härlig känsla att skörda sin egen sallad.
Många kryddväxter kan du ju dessutom köpa krukade på ICA. De går utmärkt att plantera ut om du bara ger dem lite tillvänjning. Instant garden...
kryddan
Rosenböna är en snabbväxare om du vill ha en frodig ettårig klätterväxt

Klätter eller buskkrasse växer också fort

Sallad av olika sorter och rädisor är det inte för sent för. Försök så en sval kväll bara, annars kan det vara svårt att få salladen att gro, gillar inte när det är för varmt.
cinapuff
Tack för alla bra tips!

Jag har faktiskt sått sallad som jag tänkte ha i kruka på balkongen, skulle man kunna plantera om den och sätta ut i friland kanske? (Plantorna är fortfarande rätt små, ca 2-3 cm höga.)

Sen har jag tomater på balkongen som jag vet att min sambo skulle bli glad över att bli av med (han tycker att det tar för mycket plats), kan man sätta ut Golden Gem, Tiny Tim och Totem?

Kryddor är ju toppen att kunna ha där och smultronplator måste jag genast köpa några och sätta dit!

Trädgårdsnattviol låter underbart bara på namnet och Rosenböna och Luktärt skulle man nog kunna ha klättrandes på en spalje i ett hörn...

Nu blev jag full av idéer, tack än en gång!
Åsa, mälardalen zon 2
Tiny Tim och Totem vet jag är sorter som funkar att odla på friland Gilden Gem har jag aldrig odlat.

Det finns massor du fortfarande kan så. Ex. sockerärtor, mangold, morötter

+Någon/några plantor squash/zucchini brukar ge en hel del att skörda.

Och om du väntar till sensommaren kan du så sådant som kryddkrasse och spenat + bord du i södra/mellersta sverige kan du även så asiatiska bladväxter på sensommaren.
myskmadra
Det finns förodlade småplantor av sommarblommor att köpa - jag har köpt en låda med ca 25 lövkojeplantor i för ca 35 kronor. Har sett att det finns astrar, luktärter också mm på flera olika inköpsställen. Detta i Stockholm.
netaave
Dill och rädisor kan du sätta i omgångar hela säsongen.
Andra grönsaker som rödbetor morötter m.m. kan du också så nu men kanske får räkna med senare skörd.
Gräslök, kryddväxter som timjan, oregano m.m. kan du också sätta nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon