cinapuff
Hej!
Jag är numera en stolt nybliven innehavare till en liten odlingslott på 5x10m i zon II. På den finns redan ett stort rabarberstånd, några hallonsnår och lite jordgubbar.
Jag tänkte försöka fixa några pallkragar också att ha att odla i.
Funderar på att så lite smultron och jordgubbar nu i sommar för skörd nästa sommar, eller är det för sent?
Sen funderar jag på sommarblommor, blir väl främst tvååringar där också i år (lite sent att så ettåringar nu väl?). Prästkragar vill jag gärna ha, men sen tog fantasin slut. Nån som har några tips på lättodlade blommor (som helst fungerar som snittblommor också)?

Sen tar jag gärna emot allehanda tips och "bra att veta"-saker när det gäller odlingslotter. Jag är som sagt nybörjare..

Tack på förhand!

Cinapuff
Snöflinga
Färdiga smultron och jordgubbsplanter finns att köpa, inte så dyra och det kan det ju vara värt för att få njuta av skörden redan i sommar tongue.gif Tror inte det är för sent att så sommarblommor, jag sådde ringblommor för en vecka sedan och de är redan uppe wub.gif
Anki V
Å jag strödde ut lite frön av blomsterlin förra veckan som redan är uppe.

Tyvärr så hade jag redan glömt att jag strött ut frön mellan rosorna så jag han och rycka bort åtskilliga innan jag besinnade mig och slog på hjärnan.
sad.gif

Luktärtorna som jag sådde ute och de som jag sådde inne är lika stora, ca 1 dm. Före helgen som var syntes inte en skymt av "uteärtorna"

/Anki
Katti med torpet
En två-årig blomma med underbar doft är trädgårdsnattviol.
Rätt hög och yvig men doften förgyller vilken buket som helst.
Sommarblommor för sen sådd är jag har jag tyvärr för lite erfaranhet av själv för att ge bra tips men vet att det finns riktiga snabbväxare. Om inte annat kan du säkert hitta mycket på torget som är klart att plantera ut.

Lite sallad och sånt måste du väl så? Växer ju snabbt och det är en härlig känsla att skörda sin egen sallad.