anders33070
Hej.

Det här är mitt första inlägg här så jag hoppas att jag har postat i rätt avdelning nu. En mycket bra sida förövrigt. Jag har egentligen 2 st frågor så jag tar båda här.

1. Jag köpte en basilika i affären tidigt i våras, nu är den 55 cm hög och 35 cm bred. Vet inte om det är normalt men den känns stor. Jag har skördat så jag har 2 stora burkar basilika i frysen. Jag behöver skörda ca 1 gång i veckan. Jag håller också på att göra basilikaolivolja på försök. Känns inte rätt att behöva slänga en massa bara för att jag inte vet vad jag ska göra med den!!!

sad.gif

Nu undrar jag vad jag mer kan göra med den???

2. Jag åker till Ungern på semster den 20 juni och ska anlägga en mindre örtträdgård åt min sambos familj. Örterna som ska odlas ska främst kunna användas som ingredienser i te, omslag, oljor osv som naturmedicin.
Dom får gärna bli stora och höga samt låga ock täckande då tomten består av lätt sluttande mark, murar i natursten, sol och hel/halvskugga. Det går också att odla i samtliga väderstreck.

Har ni några förslag på växter/fröer som jag kan odla?
Mycket tacksam för alla förslag biggrin.gif

Mvh
Anders
rosita
Pesto är gott att göra när man har mycket basilika.
Vad har du gjort med den för att den ska ge så mycket? 1 gång i veckan?!
fandolin
Tapenade är otroligt gott att ha till bröd.
annie3
Hej! Din monsterbasilika är verkligen ett lyxproblem, hoppas att jag någon gång hittar en likadan! Att frysa basilikan som du gör är smart, den blir god även efter det tycker jag. Annars kan du också göra basilika-och hallonglass, basilikasnaps till midsommar, eller goda basilikadrinkar med frusna jordbubbar. Och så passar den ju så bra till sallader, kött, kyckling, corn, till ost... Lycka till!

Vad gäller en liten örtträdgård så finns en sida med tips på det. http://www.lunnagard.nu/kryddor.htm Annars tror jag att det finns en del bra böcker om örtmedicin, så leta efter det!

Hälsningar, Annie
anders33070
Jag ska försöka lägga upp lite bilder på den. Annars har jag vattnat i mängder och gett den näring, har nu även tagit 8 st sticklingar som har utvecklat rötter i glasburkar...
Åsa, mälardalen zon 2
Tomatsallad med olivolja, en massa basilika + salt äter vi nästan varje dag på sommaren.

+Pesto såklart det är ju även gott att klicka på färskpotatisen

+Idag har jag ätit stekta tonfiskbitar (ej burk) ringlade med olivolja som var full av hackad basilika + salt.
anders33070
Tack för alla bra tips, ska göra ett försök med pesto när jag kommer hem från semstern.
Jag har sett att det har kommit små prickar på några av bladen på min basilika, verkar inte vara några djur men det är små ljusgula prickar, som små vårtor om man kan kalla det så. Kan det vara växtnäringen som är orsaken? Någon som vet vad det kan vara ochvad jag ska göra åt saken???

Anders
Ophelia
Sköldlöss? Är de hårda och sitter gärna vid bladnerverna på undersidan av bladen? Bild kanske?
Åsa, mälardalen zon 2
Lite ödem gissar jag det brukar vara klimatbetingat det är växceller som sprängs när växten inte klarar av att avdunsta allt vatten på rätt sätt, det brukar inte vara något som plantan lider så mycket av och man brukar inte behöva åtgärda det, det brukar ordna sig längre fram det är mer variation i klimatet nu än vad det brukar vara i mitten av sommaren.

Ödem ser lite olika ut på olika plantor gyllenbär kan dock få stora tydliga symptom och det är bara det jag har bild på.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon