Full version: Olivträd
Kajsa på Sydåsen
Hej!
Jag har ett olivträd som mått så bra av övervintringen i källaren, svalt och ljust, att den skottat ut rejält. Det kommer t o m nya skott nerifrån roten. Ska jag ta bort dem och låta trädet satsa på "ett träd"?

Med glada hälsningar från växthuset
Alexander-VG-zon3
jag hadde tat veck allt nya skott som komemr nere ifrån å låte oliven vara uppstammad .
Kajsa på Sydåsen
Hej!
Skottet kommer inte från stammen utan från roten. Så tror du det blir ett nytt träd?

Kajsa
Alexander-VG-zon3
CITAT (Kajsa på Sydåsen @ 19-06-2006, 11:23)
Hej!
Skottet kommer inte från stammen utan från roten. Så tror du det blir ett nytt träd?

Kajsa

det kvitar var skotten kommer ifrån det jag menade var att om du vill ha olivträdet som dte är ett träd som är uppstammat ska du ta veck allt som kommert var dte än kommer ifrån roten eller stammen . men vill ud ha fler olivträd kan du ja ta veck dom o ha dom som sticklingar smile.gif
Kajsa på Sydåsen
Tack!
Då är jag med! Det tar ett tag innan oliven faller på plats. He he.
Vet du också hur man får ett litet olivträd att producera oliver?

Frågvis
Kajsa
Alexander-VG-zon3
CITAT (Kajsa på Sydåsen @ 20-06-2006, 14:14)
Tack!
Då är jag med! Det tar ett tag innan oliven faller på plats. He he.
Vet du också hur man får ett litet olivträd att producera oliver?

Frågvis
Kajsa

japp min får oliver varje sommar .
och jag gör så här att jag har dne i lerhaltig jord med järn sen så låter jag inte den torka upp allt för mycket . och jag börjar avhärda den rätt så tidigt på vintern/våren sen lämnar den ute på en natt temp på +5c till +10c . sen har dne i väst/öst läge på sommaren och har den ute så pass länge på vintern att det bler ca -5c -10c den kan även vara tcäkt med snö men snön är inte så bra för just oliver . sen tar jag in den i förådet eller inne hur passa tempen är hur som helst när dne väl är inne *bara för en natt så åker dne ute igen* men inne ca +5c till +10c extra ljust med växtlampor men mina olivar är nästan ute dom flesta året om tar bara in dom om nättern är förhårda på vintern . har även en oliv frilandsplanterad i trädgården som kommer bli min första vinter med den denna *kommer bli intensivt med skydd*
så gör jag å den får oliver på sommaren min ena har nu börjat få blommor wub.gif
Alexander-VG-zon3
formulerade mig konstigfft menar så att jag brukar ha dom ute året om . men är vintern för tuff så får dom en vinter förvaring på +5c till +10c å extra ljus annars bler dte mest jag tyar in dom bara för nätterna på vintern å sätter ut dom på dan så vis så behöver man inte kladda med avhärdning men har man nu haft dom inne i vinterföravreeing på vinter måste man avhärda dom igenom att ta in dom på natten å ha dom i skugga å sen lämna dom ute vid en temp på +10c . men dte är ju på hur pass man sköter dom

tänkte visa mitt frilandsplanterade olivträd
planterat i vår/vintern
Kajsa på Sydåsen
Häftigt att kunna ha dom ute så där. Men då vet jag att jag kan vara betydligt tuffar. Jag sätter in mitt träd i källaren. +14 grader och konstljus hels vintern. Den skottade jättemycket! Skott som jag nu har tagit in lite granna men den verkar ha mått bra av det men det är väl för varmt för att kunna stimulera blomning.
Tack för tipsen!

Kajsa
Kajsa på Sydåsen
Jo, ska förtydliga också. Jag har inte det där ljuva klimatet som Kristianstad har. Bor utanför Norrköping så vi har lite kallare.
Kajsa
Alexander-VG-zon3
CITAT (Kajsa på Sydåsen @ 22-06-2006, 10:09)
Jo, ska förtydliga också. Jag har inte det där ljuva klimatet som Kristianstad har. Bor utanför Norrköping så vi har lite kallare.
Kajsa

jo det är ju klart fast jag tycker denna sidan av skåne är med kallt . tongue.gif

jo duu kan vara tuffar mot ditt träd det stärker det och en tuffare vinter ger en stärk individ för att klara nästa vinter så man får ett stärkt träd även har den lite tuffare vinter detså mer blommmior för trädet vill ju försöka få en fortlevnad för dne tror den ska dö så den ger ut blommor som ska klara sig å sen bli fler små olivisar . så du kna vara tuffar men då ska den ändå inte dö .
dom klara ner till -12c men i kruka så kankse runt -10c -5c på en natt temp .
och sen då skulle natten bli -22c så ta in den på natten å ta ut den på dan . sen skulle dagarna bli för hårda då om det snöar eller är för kallt kan du ta in den å ha den i källaren som du har haft men den kan tror dte är vår i din källare å börjar att växa lite så du får vattna så den inte dör eller tappar blad .
sen så tar du ut den på våren och då komemr den någ till att blomma för fult .

detta kankse låter hårt
men man slipper bladavfall,ohyra,vattning under vintern allt sånt som ger problem under vinter å trädet bler härdigt å sen när dte väl är vår å sommar så exploderar tillväxten med både blommor å blad .
foolishRice
Jag har funderat på det här ett tag. Man ser ofta olivträden planterade i ganska kompakt lera.

Det kan väl inte vara fyndigt i vårt torra klimat?
Hur mycket lera ska man blanda i jorden?

Ska det vara kalkhaltig eller kalkfattig lera?

/ Markus
Alexander-VG-zon3
CITAT (foolishRice @ 22-06-2006, 12:25)
Jag har funderat på det här ett tag. Man ser ofta olivträden planterade i ganska kompakt lera.

Ska det vara kalkhaltig eller kalkfattig lera?

/ Markus

vi har inte torrtklimat
vi har väldigt fuktigt i sverige plus oftast en regnign höst,vinter,halva sommaren.
men det är bara i gynnsamma lägen å zoner man ska ha lera i andra hörge zoner ska man ha annat . å det vet jag inte
men jag gör så här medmin lerjord att jag delar 50/50 planteringsjord å hälften lera å sen sand å grus i jorden med . men annars om man imnte är säker så köp medelhavsjord om man hittar dte jga är verkligen inte säker på miin jord jag bara blanar hur jag tror det vill vara . men oliven trivs i det smile.gif smile.gif

tilläg
lerjord torkar väldigt snabbt i solen men är det skujgga så är den väldigt fuktigt i lerjorden å även fast dne verkar torr så kan där ändå vara nån fuckt lager i botten å även så är lerjord svalt . vanlig pplanterings jord tykcer jag själv är väldigt mycket vamare än vad lerjord är *inte vid ytan men i krukan'
kristerh
CITAT (foolishRice @ 22-06-2006, 12:25)

Lera är direkt farligt om man ska ha plantan inomhus på vintern, i det torra inomhusklimatet torkar leran snabbt och blir som cement, och därmed förstörs rötterna, men en liten del lera kan man nog ha utan problem.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon