Full version: Klematis
Totte
Hej!

Jag har planterat en Klematis i söderläge enligt konstens alla regler tror jag, jag är nybörjare
med att odla klätterväxt på balkon, jord, sand, lekakulor, skyddad rot ovan jord.

Nu vissnar den i topparna! Varför?

Jag har låtit jorden torka lite för jag trodda att kanske det var för mycket vatten men jag vet inte.
Annars har den tagit sig fint och växt en bra bit upp på min spaljé. Men nu vissen alltså sad.gif

Någon som har någon aning om detta och vad jag kan göra åt det?

/Totte
kryddan
Kan vara vissnesjuka. Klippte du ner den något när du planterade den? Storblommig eller småblommig? Hur stor kruka har du? Söderläge kan ju bli rätt varmt och torrt för växter i krukor.

Det är inte ovanligt när det gäller ffa storblommig klematis. Jag skulle klippt bort det vissna och hoppats på det bästa - ger den upp i sommar kanske den kommer igen nästa år.
Totte
Jag klippte ner båda blommorna när jag köp dem, de är storblommiga,
Golden Tiara & Niobe ( det är Niobe som vissnat i topparna),
krukorna är ca 40 cm i diameter och ca 30cm hög.
Rötterna väl skyddade.

Jag har sedan 10 år tillbaka en Kaprifol i en liknande kruka som stortrivs
men den är nog inte lika kännslig.

Jag ska prova att klippa bort det vissna så får jag se vad som händer.

/Totte
kristerh
passa på att hälla sand där den kommer upp ur jorden, ska tydligen vara bra nor vissnandesjukan.
krister
Totte
Jag har krossat en kruka och lagt som skydd där den kommer
upp förutom leka kulor men klart jag kan lägga lite sand oxå.

Jag har ju lagt sand i ett lager i jorden så varför inte...

Tack för tipsen!
Nu får jag se hur det går.

/Totte
malinska