Full version: Klematis
Totte
Hej!

Jag har planterat en Klematis i söderläge enligt konstens alla regler tror jag, jag är nybörjare
med att odla klätterväxt på balkon, jord, sand, lekakulor, skyddad rot ovan jord.

Nu vissnar den i topparna! Varför?

Jag har låtit jorden torka lite för jag trodda att kanske det var för mycket vatten men jag vet inte.
Annars har den tagit sig fint och växt en bra bit upp på min spaljé. Men nu vissen alltså sad.gif

Någon som har någon aning om detta och vad jag kan göra åt det?

/Totte
kryddan
Kan vara vissnesjuka. Klippte du ner den något när du planterade den? Storblommig eller småblommig? Hur stor kruka har du? Söderläge kan ju bli rätt varmt och torrt för växter i krukor.

Det är inte ovanligt när det gäller ffa storblommig klematis. Jag skulle klippt bort det vissna och hoppats på det bästa - ger den upp i sommar kanske den kommer igen nästa år.
Totte
Jag klippte ner båda blommorna när jag köp dem, de är storblommiga,
Golden Tiara & Niobe ( det är Niobe som vissnat i topparna),
krukorna är ca 40 cm i diameter och ca 30cm hög.
Rötterna väl skyddade.

Jag har sedan 10 år tillbaka en Kaprifol i en liknande kruka som stortrivs
men den är nog inte lika kännslig.

Jag ska prova att klippa bort det vissna så får jag se vad som händer.

/Totte
kristerh
passa på att hälla sand där den kommer upp ur jorden, ska tydligen vara bra nor vissnandesjukan.
krister
Totte
Jag har krossat en kruka och lagt som skydd där den kommer
upp förutom leka kulor men klart jag kan lägga lite sand oxå.

Jag har ju lagt sand i ett lager i jorden så varför inte...

Tack för tipsen!
Nu får jag se hur det går.

/Totte
malinska
Jag är också nybörjare på det här med Klematis och samma sak hände min! En av den två nyinköpta stendog trodde jag, medans den andra är stor, fin och massor av blommor. Var på väg att ge upp med den vissnade när jag fick syn på små små skott vid roten, och vips har det kommit upp 4 nya skott som växer så det knakar !! Så ge inte upp!! biggrin.gif
Citrusflickan
Klematis är väldigt vattenkrävande så jag tror inte att du behöver oroa dig för att den dränks, den mina föräldrar ahr i söderläge dricker minst 12 liter om dagen. Jag skulle mer tro att det har att göra med att anpassningen till den nya miljön inte är optimal ännu. Låt den få lite mer tid på sig innan du dömer ut den helt tongue.gif
Citrusflickan
dubbelt
Blomstersmurfen
Jag har en Cl. "Asao" som gör så varje år. Först växer den och sätter knopp, sen vissnar den, helt eller delvis.

Förr fick jag alltid panik och trodde att det var vissnesjukan så fort en clematis började må dåligt, grävde bort och kastade pga rädsla för smittspridning... Nu har jag börjat ta det lite lugnare, och bla denna Asao vissnar bara till hälften och då får jag ibland se dess underbara blommor. Flera andra gör likadant.

Jag undrar verkligen varför mina gör så här, de får allt vad de kan önska sig!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon